söndag 28 maj 2023

8 böcker att se fram emot ur sommarens utgivning

Sommaren är snart här och jag har som vanligt gått igenom Svensk bokhandels katalog och skrivit upp vilka böcker jag är nyfiken på ur sommarens läsning och de böckerna tänkte jag berätta om i det här inlägget!

Bröllop till salu av Ada Wester, Piratförlaget, utkommer i juni
En av förra sommarens bästa böcker var Drömmar till salu som var Ada Westers debut och nu kommer hennes andra bok. Om den är lika bra som den första boken kommer den vara fantastisk och jag hoppas att det blir bra sommarläsning!

Ormsaltaren av Johan Rundberg, Natur & Kultur, utkommer i maj
Nästa del i serien om Månvind och Hoff och jag tror att den kommer vara lika spännande som de tidigare böckerna.

Supernova av Callum Bloodworth, Bonnier Carlsen, utkommer i augusti
Äntligen är Callum Bloodworth tillbaka med en ny bok efter 36 frågor om kärlek, Berätta tre saker och Julaktuen för ensamma hjärtan. Det här är en ungdomsroman som verkar riktigt somrig och fin. Det enda som är negativt med den här boken är att den inte kommer ut förrän i augusti. 

Sista ordet av Johanna Schreiber, Norstedts, utkommer i juni
Jag har älskat att befinna mig i världen kring Schantz förlag i Mellan raderna och Vända blad. Nu kommer del tre och jag längtar!

Abow av Nora Khalil, Natur & Kultur, utkommer i maj
Nora Khalils debutroman Yani var ju en succé. Jag tyckte mycket om att läsa om killarna i Alby och ser fram emot att läsa hennes andra bok.

Medan livet pågår av Jenny Fagerlund, Norstedts, utkommer i maj
Jenny Fagerlunds feelgoodromaner är av regel riktigt bra och såklart vill jag läsa även hennes nya bok som precis kommit.

Kompisar av misstag av Ida Ömalm Ronvall, B. Wahlströms, utkommer i juni
Jag har tyckt mycket om allt jag läst av Ida Ömalm Ronvall och nu debuterar hon med en bok för mellanåldern som ska bli otroligt spännande att läsa!

Om en syster av Marcus Jarl, Norstedts, utkommer i augusti
Förra sommaren läste jag Marcus Jarls bok Dina färger var blå och var helt fast i den otroligt fina och tunga berättelsen. Jag läste även Där du en gång gick och förundrades över Marcus Jarls fantastiska sätt att skapa berättelser. Jag kommer att kasta mig på hans nya bok direkt när den kommer.

Det ser ut som att vi har en fin lässommar framför oss. Jag ser otroligt mycket fram emot att läsa böckerna jag listade i det här inlägget och har också massor av andra böcker hemma som jag kommer att läsa under sommaren. Framöver kommer ett inlägg om böckerna jag vill läsa i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar