fredag 5 februari 2016

Pojkarna - Recension

Pojkarna är en ungdomsbok skriven av Jessica Schiefauer och utgiven hos Bonnier Carlsen. Boken vann Augustpriset 2011 och du kan hitta den hos Adlibris eller Bokus.

Kim, Bella och Momo är tre fjortonåriga tjejer som inte riktigt vill vara stora än. De vill vara kvar i lekens och fantasiernas värld. I skolan är killarna taskiga, deras utseenden kommenteras och de är hela tiden framme med händerna. På eftermiddagarna håller de sig för sig själva, oftast i Bellas fantastiska växthus. Där finns många färgsprakande växter. Men en dag får Bella en ny växt, den är alldeles speciell. Men vad de inte vet är vilken betydelse växtens nektar kommer att få för deras framtid...

Jag tycker att boken har en väldigt bra handling. Den är bra skriven, lite annorlunda och poetiskt. Jag tycker både att det är kul att läsa när den är skriven så, men ibland kan det bli lite tråkigt. Så sättet den är skriven på tycker jag är både bra och dåligt. Annars tycker jag att tonårsskildringen är väldigt bra gjord. Man kan lätt känna igen sig i tjejernas tankar och i hur killarna beter sig mot dem. De dömmer dem efter utseendet, skrattar och kommenterar och tyvärr är det nog så det är för många. Det är väldigt tråkigt eftersom att det drar ner på självförtroendet. Jag gillade första hälften av boken mer, jag tror det var för att den var liksom mysigare på något sätt. Då var allting bra, tjejerna hade det bra tillsammans. Men sedan förändrades allt på grund av den där växten. Jag skulle rekommendera den här boken till de som är över 13 år. Den liknar inte någon annan bok jag har läst och var lite speciell, det tycker jag är bra. Den var också väldigt underhållande även om den ibland kunde bli lite tråkig och utdragen. Omslaget tycker jag är väldigt fint och det passar väldigt bra till berättelsen.

Jag ger Pojkarna av Jessica Schiafauer 3 av 5 ugglor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar