söndag 11 juni 2017

Pressvisning av PAX-ljudvandringen i Mariefred

Det har varit en hektisk vecka för mig med friluftsdag, nationaldagsfirande, konferencierande på skolans kabaré, niornas middag, pressvisning av nya PAX-vandringen, skolavslutning och boksläpp. Men nu är det äntligen sommarlov och jag kan pusta ut något. Men framför mig väntar deadline för näsa nummer av Hemmaliv, blogginlägg som ska skrivas och på tisdag ska jag till Eskilstuna stadsbibliotek och prata om bloggen och ge boktips. Så jag har att göra, men det ska bli kul! I dagens inlägg tänkte jag lägga massor av fokus på PAX, vilket ju är en stor passion i mitt liv. Jag har som sagt varit på både pressvisning av nya PAX-ljudvandringen och boksläppet av Vitormen, den åttonde delen i bokserien.  Men i det här inlägget skriver jag om pressvisningen av den nya ljudvandringen och i nästa inlägg om boksläppet!

På torsdagsmorgonen (8/6) tog jag tåget till Läggesta och åkte därifrån buss in till Mariefred. Jag hade blivit inbjuden av Bonnier-förlagen att medverka på den första officiella visningen av den nya PAX-ljudvandring. På plats utanför Gripsholms slott samlades så småningom PAX-provläsarklasserna, journalister, förlagsfolk, bibliotekarier, författaren Ingela Korsell och så lilla jag. Även han som hade varit med och producerat ljudvandringen och appen Guidly var där, han menade att för att göra en bra ljudvandring kräv en spännande historia, en häftig plats och ett bra ljud och alla de sakerna hade de!

Den nya PAX-ljudvandringen är alltså en vandring på cirka 3,5 km runt omkring Mariefred, till de platser som finns i PAX-böckerna. Till skillnad från den tidigare vandringen har man nu även en app i mobilen där man under vandringen lyssnar på en berättarröst som berättar om de olika platserna och man ska också utföra vissa uppdrag på vägen. Appen heter Guidly och speciellt anpassad rill den här typen av ljudvandringar. Den här vandringen tar ungefär en timme och man tar sig från Gripsholms slott till Kärnbo kyrkoruin. Du lotsas genom den lilla staden med biblioteksväktaren Estrids röst i öronen och du hjälper till att beskydda freden i Mariefred. Ljudvandringen består också av häftiga ljudeffekter och utdrag ur ljudböckerna inlästa av Morgan Alling.


Efter ett kort snack började alla gå vandringen som började mot orangeriet, under timmen som jag gick vandringen var det som att jag var i en annan värld. Jag var helt inne i berättelsen och det kändes verkligen som att jag var inuti PAX-böckerna. Tack vare ljudeffekterna kändes allt otroligt verkligt. Framför orangeriet hördes det hur någon sprang i gruset och jag vände mig och såg nästan Alrik komma springandes framför mig. Allt var så magiskt och jag visste nästan inte vad som var verklighet och vad som var berättelsen. Genom Mariefred fick man se kyrkan, slottet, lekparken där Alrik träffade Iris, trädet där gastarna hängdes och skolgården. Man fick uppleva berättelser ur alla utkomna böcker ur serien och det var fantastiskt! PAX-ljudvandringen är något jag verkligen rekommenderar, oavsett om du läst böckerna eller inte. Har du läst böckerna blir det en tillbakablick och en känsla av att var ai böckerna medan om du inte har läst dem blir du säkert sugen på att göra det. 

Vandringen avslutades vid Kärnbo kyrkoruin, där var alla samlade igen och även Ingela Korsell, Åsa Larsson och Henrik Jonsson var där. Det bjöds på PAX-tårta och jag fick även en PAX-tygkasse med ett signerat exemplar av Vitormen i! Jag pratade lite med Ingela, Åsa, bibliotekarierna, de från Bonnier-förlagen och Henriks sambo Karin. Det var jättetrevligt och jag är så glad att jag fick komma!

Resten av dagen spenderade jag i Mariefred. På tågstationen träffade jag en av journalisterna som hade vart på pressvisningen. Hon skrev för KP och intervjuade mig lite om dagen, PAX och min blogg. Det var jätteroligt, hoppas det kommer med i tidningen!

PAX-ljudvandringen var verkligen en rolig upplevelse och jag rekommenderar alla att testa på det! Se till att ha en fulladdad mobil, sätt på dig hörlurarna, snöra på dig ett par bekväma skor och åk till Mariefred!  Jag lovar att du kommer att få uppleva ett äventyr utöver det vanliga!

2 kommentarer:

  1. Hej Agnes! Vilken fin blogg du har! Det var så roligt att träffa dig på Pax-vandringen. Jag har skrivit texten och mejlat den till dig nu.
    Med vänliga hälsningar, Lisen, KP

    SvaraRadera