tisdag 14 november 2017

Mina tankar om de nominerade till Augustpriset i barn- och ungdomskategorin

Sex stycken böcker är nominerade till Augustpriset i barn- och ungdomskategorin. Ett bra urval av böcker för barn och unga i olika åldrar och även en bra spridning av förlag som jag konstaterade i mitt inlägg när de nominerade hade tillkännagetts. Nu har jag läst de nominerade titlarna och tänkte i det här inlägget skriva lite kort om vad varje bok handlar om och vad jag tyckte om dem.

Om dagen tar slut av Lisa Hyder och Per Gustavsson:
Det här är en bilderbok för 3-6 år som handlar om att oroa sig för att världen ska gå under. Huvudpersonens kompis säger att det kommer hända och på tv visas katastrofbilder. Kanske kommer huvudpersonen inte hinna bli stor innan världen inte finns mer. Och kanske kommer lillebror inte hinna börja skolan.

Jag tyckte att det här var en fin bok om något som jag tror många barn funderar på. Den förklarar på ett bra sätt samtidigt som det är en fin historia att läsa tillsammans och diskutera kring. Per Gustavssons bilder passar bra ihop med texten och jag gillar att en meteorit är återkommande i många av bilderna.

Fågeln i mig flyger vart den vill är en allåldersbok för alla från 10 år ungefär. Det är en fin bok med rikligt av illustrationer som skildrar Berta Hanssons liv. Man får läsa om Berta när hon var barn då hon bara villa rita och skapa men var tvungen att hjälpa till mycket i hushållet. Hennes mamma var sjuk i lungsot och hennes pappa var fast besluten om att hon skulle bli husmoder som många andra flickor blev på den tiden. Berta vill bli konstnär, men det menar hennes pappa inte är ett riktigt yrke. I boken får vi följa Bertas liv både genom otroligt vackra bilder och text. Det handlar om sorg, längtan och att försöka leva upp till andras förväntningar. Jag tyckte om den här boken och det skulle inte förvåna mig om den vann!

Anrop från inre rymden av Elin Nilsson:
Den här novellsamlingen för barn från 9 år läste jag i somras och tyckte mycket om! I olika noveller får vi följa olika karaktärer i deras vardagsliv och det är lätt att känna igen sig. Det handlar om att ens bästa kompis inte vill vara med en längre, den fösta kyssen och att han skilda föräldrar bland annat. De känslosamma och autentiska novellerna fångade mig verkligen ock var spännande att läsa trots att det egentligen inte hände så mycket. Jag tyckte mycket om den här boken och är väldigt glad att den nominerades till Augustpriset. Det är roligt att en novellsamling finns med bland de nominerade och det vore väldigt roligt om den vann!

För att väcka hon som drömmer av Johanna Nilsson:
För att väcka hon som drömmer är en ungdomsbok som handlar om Josefin vars värld vänds upp och ner när hennes mamma plötsligt blir sjuk i cancer. Josefin har hela världen på sina axlar, hon måste ta hand om familjen och  gå i skolan samtidigt som hon måste se till att hennes mamma ska bli frisk. Om hon bara går ner tillräckligt mycket i vikt och ber tillräckligt mycket till gud kommer kanske mamma vakna upp ur sitt sovande. Som tur är finns ett andringsrum i kyrkan Josefins familj tillhör, där träffar hon Marcus som hon fattar tyckte för. Det börjar också en ny tjej i Josefins klass. Hon heter Veronika och vill att Josefin ska komma ut och träffa killar och festa.

Den här boken var väldigt tung att läsa. Jag tyckte så synd om Josefin som verkligen hade hela världen på sina axlar. Jag ville trösta henne och säga att allt inte är hennes ansvar och att det kommer bli bra. Boken var väldigt sorglig, men som tur var fanns det en del saker i boken som lättade upp stämningen.

Den förskräckliga historien om Lilla Hon av Lena Ollmark och Per Gustavsson:
Det här är en kapitelbok för barn mellan 9-12 år som handlar om Lilla Hon. Lilla Hon vill så gärna komma in i kuddrummet och leka, men för att få det måste hon gå in på skolans vind själv. Där sägs det att det spökar och Lilla Hon är livrädd för vad som ska finnas där. Men det finns väl inga spöken? Det här är en lite småläskig bok om ensamhet och snälla spöken som inte alls vill något ont.

När jag läste den här boken tyckte jag väldigt synd om Lilla Hon som blev uppskrämd av de andra eleverna och inte fick vara i kuddrummet. Även om det är en skräckbok var den ändå väldigt fin i hur historien utvecklar sig. Den förskräckliga historien om Lilla Hon är inte en favorit bland de nominerade men det var absolut en bra bok!

Dumma teckning! av Johanna Thydell och Emma Adbåge:
Dumma teckning! är en bilderbok som jag tror att många barn kan känna igen sig i. Den handlar om Mint som ska rita en teckning men ingenting går som det ska. Vatten spills över teckningen och sträcken kommer inte där de ska och Storebror ritar mycket finare. En fin bilderbok med fina illustrationer som jag tror att jag skulle gillat mycket som barn!

Sammanfattningsvist vill jag säga att alla de nominerade böckerna är väldigt bra! Jag tror att Fågeln i mig flyger vart den vill har en stor chans att vinna men jag hoppas nog på Anrop från inre rymden. För att väcka hon som drömmer var också väldigt bra, men jag tror nog inte att den kommer ta hem priset med tanke på att ungdomsböcker vunnit de senaste åren. 

Vad tycker du om böckerna som nominerats till Augustpriset? Vilken bok hopps på ska ta hem priset?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar