söndag 10 december 2017

Julklappstips - Andra advent

Glad andra advent kära bokälskare! Snart är det jul! Jag älskar att ge bort böcker i julklapp. Det är så roligt att se böcker man själv älskat läsas av andra och det är så roligt att tänka ut vilken bok som skulle passa för just en speciell person. Böcker är den perfekta julklappen och de kan skänka så otroligt mycket! Därför hade jag tänkt tipsa om böcker som passar perfekt att ge bort i julklapp.

Till PAX-älskaren:
PAX målarbok är fylld av bilder från de underbara PAX-böckerna och är en utmärkt julklapp till PAX-älskaren som vill ha mer! Gillar denna person också att rita är det perfekt! Jag tänker mig att PAX målarbok kan vara en ingång till att börja läsa PAX-serien så ge den även till någon du vill ska börja läsa serien!

Till alla tjejer i din omgivning: 
Godnattsagor för rebelltjejer handlar om hundra fantastiska kvinnor att inspireras av! Den passar som högläsning för barn från 6 år ungefär och att läsa själv för alla från ungefär 9 år! Hett tips! 

Till skräckfantasten: 
Höstväsen är fylld med skräckberättelser skrivna av några av Sveriges mest omtyckta ungdomsskräckförfattare! Ryslig, krypande skräck att skrämmas av i mörkret!



Till någon som gillar att skratta:
Årets bästa och roligaste högläsningsbok är helt klart Lisbet och Sambakungen av Emma Karinsdotter och Hanna Gustavsson. Vi får följa Lisbet och hennes farmor som gör sommaren till den bästa genom att göra det de älskar mest. Boken har jämförts med Loranga, Mazarin och Dartanjang och är härligt galen, humoristisk och annorlunda!

Till den som vill läsa om känslor: 
Här har jag två bra tips som verkligen passar för alla. Den första är Allt jag inte sa av Yrsa Walldén som handlar om kärlek i en ny stad och att bli vuxen och hitta sig själv. Saker ingen ser är även den väldigt känslofylld och där får man följa flera personer under ett år. Fantastiska läsupplevelser att lägga under granen!



Till ett barn som gillar att rita: 
Dumma teckning av Johanna Thydell och Emma Adbåge handlar om hur svårt det kan vara att få till den där fina teckningen. En hög igenkänning hela boken igenom! Dessutom är det en fin historia med fina illustrationer!



Till den som går i mellanstadiet: 
Att läsa En bästis, tack! av Emma Askling var som att åka tillbaka till min mellanstadietid. Därför tänker jag att den borde passa bra för alla som går i mellanstadiet. Det är en bra bok som innehåller både humor, sorg och igenkänning där man får följa Luna som mest av allt vill ha en riktig bästis!


Hoppas ni fick några julklappstips! Ha en fin adventsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar