onsdag 5 januari 2022

Läst i december

December bjöd på en hel del kurslitteratur men också några julböcker. Nu ska jag berätta vad jag läste under månaden.

En ful jul av Emma Karinsdotter och Agnes Jakobsson är den tredje boken om Lisbet och Sambakungen och i den här boken vill Lisbet lära sig hur man gör när man firar jul. Underhållande och fint om att hitta sina egna traditioner.

36 frågor om kärlek av Callum Bloodworth lyssnade jag på som ljudbok. Det är en feelgoodbok om kärlek, vänskap, croissanter och livskriser som jag tyckte om!

Julmysteriet av Lisa Bjärbo och Matilda Ruta var julens adventskalenderbok från Rabén & Sjögren men jag fuskade och läste hela i ett svep!

Den magiska julkatten av Ester Roxberg och Maximilian Svensson ville jag läsa främst för illustrationerna och de var väldigt fina! Så coolt också att illustratören Maximilian Svensson bara är 16 år.

Siden, pärlor och vit marsipan av Sofia Fritzon är den tredje delen i serien om systrarna Ljung som jag lyssnade på som ljudbok. I den får vi följa den yngsta systern Alice och det handlar om förberedelser inför ett bröllop och att komma i kontakt med sina verkliga känslor.

Hola Humlan Hansson av Kristina Sigunsdotter blev jag sugen på att läsa efter att ha hört Barnbokspodden prata om den. Jag lyssnade på den som ljudbok och tyckte den var rolig!


Följande böcker är romaner jag läst till litteraturvetenskapen som jag läser just nu:

Penelopiaden av Margaret Atwood är en bok som återberättar Odyssén ur Odysseus frus Penelopes perspektiv. Det var väldigt intressant att läsa en modern och feministisk tolkning av verket.

Puss av Hans-Erik Hellberg är en ungdomsbok från 70-talet och det var spännande att se hur man skrev för ungdomar då jämfört med idag.

Det mest förbjudna av Kerstin Thorvall var en väldigt speciell bok som inte riktigt föll mig i smaken.

Det nya Atlantis av Francis Bacon är en bok om ett idealsamhälle. Inte heller den var en favorit för mig.

Frankenstein eller den moderna Promteus av Mary Shelley har jag hört mycket om innan jag började läsa och jag tyckte den var spännande men inte lika läskig som jag först trott att den skulle vara.

Onåd av J.M. Cotzee var en händelserik och tänkvärd roman då den är skriven ur en man med en skev kvinnosyns perspektiv. Intressant roman som det verkligen fanns mycket att fundera kring.

Nu siktar vi mot januaris läsning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar