onsdag 18 maj 2022

3 favoriter ur vårens läsning

Jag har läst många riktigt bra böcker på senaste tiden och idag tänkte jag tipsa om tre av dem! Alla riktar sig till mellanåldern men kan såklart läsas av äldre också. 

Mutanterna - Experimentet är den första boken i en ny serie av PAX- och Väsenologiförfattaren Ingela Korsell. I den här boken samarbetar hon med illustratören Daniel Thollin. Boken handlar om Matheo som är en fladdermusmutant. När hans mamma var yngre var hon med i ett forskningsprojekt där de försökte hitta botemedel till cancer men det misslyckades och gjorde att deltagarna i studien födde barn som var djurmutanter. Matheo är en av dem. Matheo är mobbad i skolan och gör allt för att gömma sina fladdermusvingar. En dag visar det sig att någon vill åt mutantbarnen och han måste fly. Den här boken liknar inte något jag läst tidigare. Både till form och innehåll är den nyskapande. Berättelsen är otroligt spännande och blandar vetenskap och skräck på ett bra sätt. Textdelar är blandade med serieinslag och boken innehåller mycket bilder vilket gör att den passar även för den ovane läsaren. Illustrationerna är detaljrika och visar känslor såväl som action. Mutanterna - Experimentet är uppstarten till serien och det ska bli spännande att fortsätta läsa om mutanterna.

Nu är äntligen den femte boken om Athena av Elin Ek här. Den heter Till sista droppen! och utspelar sig på sommarlovet då Athena, hennes lillebror Gustav och bästa kompisen Ronja ska åka till Athenas farmor och farfar Biggan och Görans sommarstuga. Där har de en brunn där de hämtar vatten men vattnet börjar ta slut och Athena och Ronja försöker ta reda på varför. De andra i Rädda-jorden-klubben hjälper till över nätet. Precis som i de tidigare böckerna om Athena handlar den här boken om vänskap, att vara tweenie, att kämpa för klimatet och sprida kunskap. Athena är en fantastisk karaktär som man inte kan annat än att älska. Alla karaktärer är förresten väldigt välgjorda, intressanta och roliga. Elin Ek skriver med en humor och ett driv som gör att man skrattar när man läser och att det är omöjligt att sluta läsa. Trots att det är en vardaglig berättelse är den otroligt spännande och händelserik. Jag hoppas på fler böcker om Athena!

En äkta ljugis läste jag en helg för några veckor sedan och jag fångades verkligen av berättelsen. Boken är skriven av Ingrid Olsson och handlar om Elias vara föräldrar är skilda. Hans mamma har träffat en ny kille som Elias tycker mycket om men för sin pappa ljuger han för att han inte ska bli ledsen. Lögnerna växer sig allt större när han gör allt för att alla ska vara glada. Men det kanske inte alltid är så bra att ljuga. En äkta ljugis är en välskriven och verklighetstrogen bok som jag tror att barn med liknande erfarenheter som Elias kan känna igen sig i. Jag berördes verkligen av berättelsen och tack vare det fantastiska sättet boken var skriven på njöt jag av att läsa boken. 

Det här är verkligen tre riktigt bra böcker som jag verkligen rekommenderar. Hoppas du vill läsa någon av dem! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar