onsdag 11 maj 2022

Läst i mars och april

Det blev inget inlägg om läsningen i mars men här kommer ett sammanslaget med både mars och april. Håll i er för det är många böcker!

Vi börjar med mars!

H som i Harriet av Cecilia Lidbeck är en riktigt spännande bok som överraskade mig.

Creepy - Korpmannen av Tobias Gard är en lättläst skräckis.

Berätta tre saker av Callum Bloodworth - superfin feelgood för ungdomar med både glädje och sorg.

Asynja - Kungens grav av Elisabeth Östnäs och Lina Neidenstam - spännande fantasy.

Flatworld av Nils Håkansson och Johan Leion handlar om ett spel som alla blir uppslukade av. Riktigt spännande.

I ett annat universum av Pär Sahlin - här får vi återse Silas igen. Superfin berättelse.

Mammas lilla prins av Mårten Melin handlar om Elvis Presley när han var liten. Intressant att få veta mer om hans uppväxt.

Alba och landet bortom av Mårten Gisby och Henrik Johansson är en spännande fantasybok.

Du klarar det Lisa! och Ta ordet! av Helena Berglund är två lättlästa böcker som handlar om vänskap och klimatkamp.

I min utbildning läste jag följande böcker i mars:
Fyren av Virginia Woolf var en intressant berättelse.

Anne på Grönkulla av L. M Motogomery tyckte jag mycket om. Framöver ser jag fram emot att läsa alla böcker i serien. 

Autisterna av Stig Larsson var en väldigt speciell bok tyckte jag. Inget jag fastnade för tyvärr.

Förvandligen av Franz Kafka var en spännande skildring av en man som förvandlas.

Astroekologi av Johannes Heldén är en väldigt annorlunda bok. Den består av bilder, korta texter och en ordlista och handlar om människans förhållande till litteraturen.

Nu fortsätter vi med böckerna jag läste i april.

Strykpojken av Lena Ollmark är en riktigt läskig berättelse.

Helt overkligt av Jonatan Järvi blandar verklighet med overklighet i en berättelse om en bror som hamnar i koma.

Dogstars - Ett nytt hopp av Mårten Sandén fastnade jag tyvärr inte alls för men den blev också läst i maj.

Ett ett två av Kaj Hagstedt handlar om en stad där det startar flera bränder. En riktigt spännande berättelse.

En miljon likes av Ann Olerot är en gripande berättelse om hur barn faktiskt kan ha det idag. Om att göra allt för att få likes och för att folk ska tycka om en.

Mitt bisarra liv som död av Staffan Cederborg är en väldigt skruvad berättelse som var spännande att läsa.

Nattflygare av Ulrika Kärnborg handlar om häxprocesserna på 1600-talet och är en intressant berättelse.

Torpet av Nina och Willem Källmodin är egentligen andra boken i en serie men jag läste den direkt. Tyckte den var riktigt spännande.

Ingen kommer levande härifrån av Gustav Boman är en skruvad berättelse som kombinerar skräck och humor.

Anna K:s hämnd av Josefin Johansson tyckte jag inte riktigt om. Den var snabbläst men jag tyckte att berättelsen inte kändes så genuin på något sätt.

En äkta ljugis av Ingrid Olsson tyckte jag mycket om. Den handlar om Elias vars föräldrar har skilt sig och han vill bara att alla ska vara glada vilket gör att han ljuger och lögnerna blir fler och fler. 

Mörkret av Mia Öström är en spännande och sagolik berättelse som jag gillade.

Athena - Till sista droppen av Elin Ek är den femte boken om Athena och även den här är lika rolig, smart och inspirerande. 

Jobbiga tjejer av Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck och Sara Ohlsson är uppföljaren till Fula tjejer och i den här boken ska tjejerna ta reda på vem det är som startar bränderna i Gnesta.

Rävpojken av Eva Hildén är en spännande bok för 9-12 åringar som blandar nutid och dåtid. Den var riktigt spännande och lite läskig ibland faktiskt.

Evighetens hus - Flykten av Pia Hagmar tyckte jag om. Den handlar om en tjej som åker med sin familj till Irland. Dock kändes det som om berättelsen inte riktigt kom igång men det ska komma fler delar i serien och då kanske det blir mer spännande.

Mutanterna - Experimentet av Ingela Korsell och Daniel Thollin är första delen i en ny serie som blandar serier med text. Den känns väldigt nyskapande och spännande. Jag ser fram emot de kommande böckerna i serien.

9 liv av Ralf Novak-Rosengren och Anita Santesson är uppföljaren till 5768 visningar på youtube och även i den här boken händer det mycket och det finns många känslor.

De överblivnas armé av Gustav Tegby är en riktigt spännande berättelse som beskriver nordiska väsen på ett nytt och intressant sätt.

Följande böcker läste jag i min utbildning i april:

Underkastelse av Michel Houllebecq är en väldigt politiskt bok som var väldigt speciell. Den var intressant att diskutera.

Tiken av Pilar Quintana utspelar sig i Colombia och handlar om en kvinna som inte kan få barn men istället skaffar en hund och hunden blir som hennes barn. En tunn bok med många lager i berättelsen.

Ormbunkslandet av Elin Bengtsson läste jag första gången 2016 när den var nominerad till Augustpriset. Det var roligt att läsa den igen i skolan och återuppleva berättelsen.

Det var många böcker det. Hoppas det var intressant att läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar