onsdag 5 juli 2023

Min kandidatuppsats om vänskap i ungdomslitteraturen

För några veckor sedan tog jag min kandidatexamen. Jag har läst Språk- och kommunikationsprogrammet på Mälardalens universitet med litteraturvetenskap som huvudområde vilket jag skrivit om en del här på bloggen tidigare. Nu har jag alltså färdigställt min utbildning och är en kandidatexamen i litteraturvetenskap rikare. I det här inlägget tänkte jag berätta lite om min kandidatuppsats jag skrev då jag tänker att den kan vara intressant för personer som liksom jag är intresserade av ungdomslitteratur.

Jag skrev alltså min uppsats i ämnet litteraturvetenskap och när jag funderade på vad jag ville skriva om kom jag fram till att jag ville göra någon form av litterär analys av ungdomslitteratur. Jag listade intressanta ungdomsböcker jag läst och började fundera på teorier att använda mig av. Under mina studier i litteraturvetenskap har jag tyckt det varit intressant med de narratologiska perspektiven och jag bestämde mig därför för att utgå från en narratologisk teori. Jag valde ut tre romaner att analysera och jämföra. Det blev Vi ska ju bara cykla förbi av Ellen Strömberg, Det är någonting som drar i mig av Elin Persson och En helt vanlig supernova av Katja Timgren. Jag var intresserad av att studera böcker för yngre tonåringar och valde ut böckerna baserat på att de alla skildrar en tid i livet då man går från att var barn till att bli tonåring. Till en början var tanken att jag skulle analysera böckernas karaktärer utifrån narratologiska begrepp men under arbetets gång märkte jag att alla tre romanerna berör motivet vänskap. Därför blev det så att min uppsats kom att studera vänskapsmotivet i de tre valda romanerna. 

Att göra litterära analyser är något jag verkligen tycker är roligt. Det är spännande att få sätta sig in i ett verk, analysera och tänka kring berättelsens mening. Efter att ha läst tre år på universitetet med tentor och uppgifter var det roligt att under den sista terminen få jobba med en uppsats om något jag själv valt att studera och är intresserad av. Ungdomslitteraturen får ju inte så stor plats i undervisningen i litteraturvetenskap och jag tycker att den borde lyftas fram mer. jag resonerar en del kring detta i uppsatsen. 

För den som är intresserad finns min uppsats att läsa på DiVA. Här kan du läsa den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar