söndag 10 december 2023

Julläsning

Det är december och såklart har jag gått all in på julläsning. Jag tänkte nu berätta vilka julböcker jag läst hittills och vilka jag planerar att läsa. 

Till att börja med lyssnade jag på Sofia Fritzons julroman Salta tårar och söta bullar som var en mysig roman med svärta. Jag gillar verkligen Sofia Fritzons böcker.

Johanna Lindbäck har skrivit en julig feelgoodroman för mellanåldern som heter God jul, Ester Jansson. Den läste jag i slutet av november och det var härligt att få lite julkänsla genom boken. Boken handlar om Ola som ska fira jul i Visby med sin pappa och syster men när de kommer till huset du hyrt visar det sig att det också är en annan familj som hyrt samma hus, nämligen Ester Janssons familj. Ester går i Olas parellellklass och Ola har länge varit intresserad av Ester. Det är snöstorm i Visby och Olas familj kan inte ta sig någonstans. Boken har alltså lite samma premiss som Julen enligt Julia men det är uppfriskande med en feelgoodroman för mellanåldern med en pojke som huvudkaraktär. Det är intressant att läsa om Olas tankar kring skolan, kompisar och kärlek och jag tror att många i målgruppen skulle kunna känna igen sig i honom. Helt klart en mysig berättelse!

En annan julbok för mellanåldern som jag läst är Jakten på norrskenet av Eva Hildén. Boken handlar om Stina vars föräldrar nyligen skilt sig. Nu ska hon fira jul med sin mamma hos sin moster och sina kusiner i Abisko. Där börjar märkliga saker att hända. Hennes ryggsäck försvinner, hon får ett mystiskt telefonsamtal och en hotfull lapp. På fjällstationen ska det vara en utställning och kanske är det någon som är ute efter att stjäla nattjuvelen. Det här är ett riktigt spännande juläventyr i en vintrig miljö. Gillar!

Just nu håller jag på att läsa Alla hjärtans jul av Catherine Walsh. Det är en julfeelgoodroman som handlar om Molly som varje jul åker hem till Irland och varje jul tar hon och Andrew samma plan. Man får läsa om deras svåra resa hem i nutid och också läsa om tidigare år. Jag har kommit ungefär en tredjedel in i boken och än så länge är den mysig och jag oförutsägbar. Jag läste Faking Christmas av Cindy Steel som är en julig feelgoodroman om Olive som ska fira jul med sin familj och för att inte bli ihopparad med sin expojkvän igen låtsats att hon dejtar sin kollega Miles som visar sig också fira jul på samma ställe. Det var en julig och underhållande roman men den kunde vara ganska förutsägbar tyvärr. 

Under december ska jag också bläddra igenom Astrid Lindgrens julkokbok och läsa novellerna i Kvinnornas jul. Jag vill också läsa En snöängel till jul av Birgitta Gunnarson, Johanna Johansson och Sara Molin. Varje jul läser jag också Astrid Lindgrens Titta, Madicken, det snöar! och Jul i stallet. De böckerna är julkänsla för mig! Ser förresten fram emot Jul med Astrid Lindgren på tv på julafton!

Det verkar bli en bra läsjul!

1 kommentar:

  1. Nu har Vera o jag läst ditt inlägg! Mysiga böcker!❤️

    SvaraRadera