söndag 31 december 2023

Läsningen och de bästa böckerna jag läste 2023

Året lider mot sitt slut och det har blivit dags att summera årets läsning.

Totalt läste jag 106 böcker år 2023. Av dem var:
  • 0 stycken bilderböcker
  • 3 stycken kapitelböcker för 6-9 år
  • 54 stycken kapitelböcker för 9-12 år
  • 19 stycken ungdomsböcker
  • 28 stycken vuxenböcker
Av dem var 33 stycken ljudböcker. Bilderböckerna och 6-9 årsböckerna har minskat sedan förra året. Precis som förra året har jag i år läst många böcker för mellanåldern eftersom jag suttit med i urvalsgruppen för Barnradions bokpris. Totalt har jag läst mindre det här året än förra året men såklart är det ju inte mängden som räknas och därför ska jag i det här inlägget också berätta om de bästa böckerna jag läste under året. 

Det allra viktigaste av Hannah Arnesen handlar om två tjejer i 12-årsåldern som när de tar på sig den ena tjejens döda mammas kläder blir vuxna och får uppleva hur människor ser annorlunda på dem och deras åsikter när de ses som vuxna. Jag tyckte premissen för boken var väldigt intressant. Det var en tänkvärd och välskriven bok.

Nytt liv av Christina Wahldén skildrar ett liv i närheten av gängkriminalitet. Boken var väldigt gripande och välskriven.

De tar allt ifrån mig av Linda Jones är en ungdomsbok som inte liknar någon bok jag läst tidigare. Den handlar mycket om jakt och om att vara tjej i en mansdominerad värld. 

Fjärilshjärta av Moa Backe Åstot handlar om Vilda som vill komma närmre sin samiska identitet. Den beskriver också på ett väldigt trovärdigt sätt hur det är att gå från barn till tonåring och jag tyckte mycket om boken.

Spegelflickan av Eva Hildén är en spännande mellanåldersbok som handlar om en flicka som är adopterad får reda på att hon har en tvillingsyster. Väldigt spännande!

Kom hit av Julia Wickholm är en somrig ungdomsbok som rymmer många känslor. Jag gillade verkligen hur boken är skriven.

Stanna av Flora Wiström läste jag om i somras och jag var helt uppslukad av den. Kanske gillade jag den ännu mer än vad jag gjorde när jag läste den första gången då jag nu är i samma ålder som huvudkaraktären. 

Pestblommor av Mats Strandberg är en riktigt kuslig berättelse som verkligen fångade mig.

Bli utan av Ellen Strömberg handlar till stor del om ofrivillig barnlöshet vilket är ett väldigt tungt ämne. Trots det fångades jag verkligen av boken tack vare språket och sättet den är skriven på. 

Vilka var de bästa böckerna du läste 2023?

2 kommentarer:

  1. Oj, 106 st + ”plugg” läsning! Du är otroligt duktig och läser snabbt❣️

    SvaraRadera