söndag 5 maj 2024

Agnes bokblogg 10 år!

Igår var det 10 år sedan jag startade Agnes bokblogg! Då var jag 12 år, skulle snart sluta sexan och det roligaste jag visste var att läsa och skriva om böcker. Nu tio år senare är jag 22 år, avslutar snart min utbildning i förlagskunskap och böcker är fortfarande mitt största intresse. Jag har haft tio roliga år där jag fått uppleva många roliga saker och lära känna många fantastiska människor tack vare mitt bokbloggande. Bokbloggandet var början på allt och under min tid som bokbloggare har en dröm om att få jobba med böcker i framtiden vuxit fram. Jag har läst litteraturvetenskap och nu förlagskunskap och hoppas på att i framtiden få jobba på bokförlag. Just nu har jag praktik på Rabén & Sjögren vilket är otroligt roligt och lärorikt. 

Jag brukar egentligen fira mitt bokbloggande den fjärde maj varje år med att baka en tårta och kanske borde jag slagit på stort igår, för tio år är ju ändå ganska stort. Det blev dock ingen tårta men jag hade en storslagen dag ändå. Jag spenderade tioårsdagen i Stockholm. Kollade in körsbärsblommningen i Kungsträdgården, shoppade en klänning och pratade böcker med urvalsgruppen till Barnradions bokpris. Ett roligt uppdrag jag fått genom mitt bokbloggande är äran att i tre år ha varit medlem i urvalsgruppen till Barnradions bokpris. Vi läser varje år en stor del av det senaste årets utgivning av böcker för 9-12 åringar och diskuterar böckerna för att sedan välja ut fem nominerade titlar. Igår sammanstrålade vi i Stockholm och bestämde vilka böcker som ska bli nominerade till årets upplaga av priset. Det var roliga bokdiskussioner och härligt i det fina vädret. Jag passade också på att ta årets första dopp vilket var både härligt och kallt. 

Med det sagt vill jag säga tack för att ni läser min blogg. Inläggen blir lite mer sporadiska nu för tiden då jag har mycket annat som händer i mitt liv men jag är väldigt glad över att ha den här platsen för att sprida läsglädje! 


1 kommentar: