lördag 27 oktober 2018

Äntligen LÄSLOV!

Nästa vecka är det vecka 44 och det betyder att det är LÄSLOV! I det här inlägget kommer jag att lära er lite mer om läslovet, ge mina bästa tips och berätta vad jag ska göra och läsa under läslovet. 


På måndag börjar läslovet! Och ja, höstlovet kallas faktiskt för läslovet! Det är något som regeringen har kommit fram till och det är en hel vecka till för att främja läsning. Läslov är ett samarbete mellan olika aktörer och syftet är att främja läsning hos barn och unga. Under hela veckan anordnas en mängd aktiviteter runt om i landet. Kolla upp vad som händer i din stad och ta chansen att delta i läsfrämjande aktiviteter. Läslovet är en så bra grej som alla borde utnyttja! Det är något som finns tillgängligt för alla, så ta möjligheten. Gå till närmsta bibliotek, låna böcker och kolla vilka aktiviteter de anordnar. Men framförallt - ta dig tid att läsa under vecka 44! Oavsett om du är barn eller vuxen, jobbar eller är ledig tänker jag att man kan se läslovsveckan som en vecka att fokusera lite extra på läsningen. Jag möter så många som säger att de inte har tid att läsa även om de vill. Men jag tror att det handlar om prioriteringar. Lägg ifrån dig mobilen en stund och läs. Jag vet att det är svårt men det blir en bra utmaning. En studie från University of Sussex visar att om man läser i sex minuter sänks stressnivån med 68 procent! Det är en bra anledning att ta dig tid att läsa. Det finns så många fler fördelar med läsning. Du får avkoppling, underhållning, ett större ordförråd och du får upptäcka nya världar. Vecka 44 är det läslov och då uppmanar jag dig, vem du än är, att ta dig lite extra tid till att läsa. Läs en liten stund varje dag, läs högt för ett barn och delta i läsfrämjande aktiviteter. Och för all del - använd gärna ordet läslov! 

En bild på mig när jag läste Harry Potter i somras.
Som sagt anordnas en mängd olika läsfrämjande aktiviteter under veckan. På läslovs hemsida finns ett kalendarium med alla programpunkter som registrerats i hela Sverige. Här kan du kolla in det. Till exempel anordnar Rabén & Sjögren, B. Wahlströms och Storytel en läslovsfestival med många spännande händelser. Här i Eskilstuna där jag bor har stadsbiblioteket ett gediget program. Bland annat har de författarbesök, workshops, sagostund med spökhistorier och pyssel. Jag hade tänkt att gå på ett författarbesök med Elias och Agnes Våhlund och en spoken word-workshop. Det ska bli jätteroligt! Jag tipsar verkligen om att kolla upp vilka aktiviteter som anordnas där du bor!

Under läslovet kommer jag nog att plugga lite, träffa kompisar, åka till Stockholm och vara på biblioteket. Sedan ska jag såklart läsa också! Jag ska verkligen försöka ta mig lite extra tid till läsningen och hoppas på att hinna läsa mycket. Mitt mål är att läsa 100 sidor om dagen, men det vet jag inte om jag kommer klara. Så här ser min läshög ut inför veckan: 


  • Nu och för alltid, Lara Jean av Jenny Han
  • Mareld av Camilla och Viveca Sten
  • Kattvinden av Helena Öberg och Kristin Lidström
  • De svarta liljorna av Andreas Kundler och Lisa Linder
  • Skuggornas hus av Ingelin Angerborn
Äntligen är det läslov! Som jag har längtat! Ha en fantastisk vecka, vi ses i nästa blogginlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar