torsdag 11 oktober 2018

Mina spekulationer kring nomineringarna till Augustpriset 2018

Ett av de starkaste hösttecknen är när Augustpriset sätter igång tycker jag. 2016 var jag ambassadör för Augustpriset, vilket var jättekul! I år bestämde jag mig för att inte ansöka om det eftersom att det tar lite för mycket tid för att inte få så mycket tillbaka. Men jag kommer nog ändå skriva lite om Augustpriset eftersom att det är ett av litteraturpriserna som ligger mig varmt om hjärtat. Jag lyssnade på första avsnittet av Augustpodden där de pratade om vilka böcker de tror kommer bli nominerade till Augustpriset och det fick mig att börja fundera på vilka böcker jag tror och hoppas kommer bli nominerade. I det här inlägget tänkte jag berätta lite om mina spekulationer inom barn- och ungdomskategorin. De böcker som kan vara nominerade är svenska böcker utgivna under det senaste året. Eftersom att det brukar bli sex stycken böcker som blir nominerade till Augustpriset i barn- och ungdomskategorin och därför ska jag nu ska jag försöka mig på att gissa på sex stycken böcker som jag tror har en chans att bli nominerade. 

Juryn som är just nu brukar vara ganska förtjusta i mellanåldersböcker och jag har två böcker för den åldern som jag verkligen hoppas på blir nominerade. Jag tror också att de kan ha en stor chans att bli nominerade. Den första boken är Comedy Queen av Jenny Jägerfeld som handlar om Sasha vars mamma precis gått bort i självmord. Hon gör en lista för hur hon ska överleva och inte bli som sin mamma. Det är en både sorglig och rolig bok som är fint skriven. Jag tyckte jättemycket om boken och tycker verkligen att den är värd att bli nominerad till Augustpriset. 

Den andra mellanåldersboken jag hoppas blir nominerad till Augustpriset är Draugen som är den sista delen i PAX-bokserien skriven av Ingela Korsell och Åsa Larsson och illustrerad av Henrik Jonsson. Ingen PAX-bok har hittills blivit nominerad till Augustpriset och de senaste åren har jag hoppats varje år att någon av böckerna ska bli nominerade. Med tanke på den höga kvalitén serien har och hur mycket den faktiskt påverkat barns läsning tycker jag att Draugen borde bli nominerad. 

En jättefin och bra bok som jag verkligen tror har en chans att nomineras till Augustpriset är Rymlingarna av Ulf Stark och Kitty Crowther. Den handlar om ett barn som hjälper sin farfar att rymma från sjukhuset och det är en så fin historia. Dessutom har boken fantastiska illustrationer. 

Jag hoppas också på att någon av böckerna om Frallan av Sara Ohlsson och Lisen Adbåge blir nominerade. Om jag har kollat rätt så är både Frallan är bäst och Frallan räddar världen utgivna inom de tidsspannet som krävs för att böckerna ska bli nominerade. Det är verkligen fina berättelser och böckerna har också väldigt fina illustrationer.

Sedan tror jag också att någon eller några ungdomsböcker kommer att bli nominerade också. Jag har två gissningar. Den första ungdomsboken jag tror har en chans att bli nominerad är Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo. Den handlar om en introvert tjej och det är ett lite nytt perspektiv som det inte skrivits så mycket om tidigare. Jag tyckte verkligen om boken och hoppas att den blir nominerad. 

Den andra ungdomsboken jag gissar på är Tionde våningen av Christina Herrström. Jag har lyssnat på den som ljudbok och tyckte egentligen inte att den var så jättebra. Men jag har ändå en känsla av att den har chans att bli nominerad till Augustpriset. Det är en välskriven bok och tar upp ämnen som vuxenblivande och behöva ta ansvar. 


Jag tror också att någon bilderbok kommer bli nominerad men jag har inte så bra koll på vilka bilderböcker som kommit ut det senaste året. Men en bok som jag inte har läst men tror skulle kunna bli nominerad är Bidde det då? av Pija Lindenbaum. Det är en väldigt ny bilderbok där Pija Lindenbaum tolkar sagan om mäster skräddare. 


Den 22 oktober får vi reda på vilka böcker som blivit nominerade och det ska bli jättespännande! Vilka böcker hoppas du blir nominerade?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar