tisdag 27 oktober 2020

Fula tjejer

När jag fick reda på att Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck och Sara Ohlsson hade gått samman och skrivit en bok blev jag väldigt nyfiken. De är ju tre av Sveriges bästa ungdomsboksförfattare och jag har tyckt mycket om alla böcker jag läst av dem. Deras nya bok Fula tjejer är första delen i en trilogi för ungdomar och det en av årets bästa ungdomsböcker!

Fula tjejer är skriven ur tre tjejers perspektiv. Det är Tilde, Eleni och Jasmine som går i samma klass i en högstadieskola i Gnesta. På deras skola har någon startat ett instagramkonto som heter Fula tjejer. Där lägger denna någon ut bilder på tjejer från skolan som den anser är fula. Det här instagramkontot påverkar hela skolan, det spekuleras om vem som ligger bakom kontot och alla tjejer är rädda för att bli nästa person som fångas på bild och dyker upp där. Tilde, Eleni och Jasmine har alla starka åsikter om
det som händer kring Fula tjejer-kontot och bestämmer sig för att gå ihop för att få stopp på den som ligger bakom kontot. 

Jag hade innan jag läste boken tänkt mig Fula tjejer som en vanlig verklighetstrogen bok för ungdomar i ungefär samma stuk som Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck och Sara Ohlssons tidigare ungdomsböcker. Men det här är något helt nytt och annorlunda. Jakten efter den som ligger bakom det här instagramkontot blir till ett spännande äventyr och ett stort mysterium. Det är verkligen en bladvändare där det ständigt händer nya saker vilket gör att boken aldrig blir tråkigt att läsa. 

Samtidigt som det är en otroligt spännande bok beskriver den också trovärdigt hur det är att gå på högstadiet. Jag känner igen mig mycket i klimatet på skolan från min egen högstadietid. Berättelsen känns nutida och modern vilket jag tror kan locka unga läsare. Dessutom är karaktärerna väldigt intressanta. Huvudkaraktärerna Tilde, Eleni och Jasmine är väldigt olika och har olika hög status på skolan. Jasmie är den snygga och populära tjejen, Tilde är nyinflyttad och har inte hittat några riktiga kompisar än och Eleni är ganska ensam och i sin egen värld. Blandat med det här spännande mysteriet där de tre tjejerna försöker att ta reda på vem det är som ligger bakom instagramkontot får vi lära känna dem som personer och följa deras vardagsliv. Deras olika personligheter gör att alla kan hitta någon att identifierar sig med. På bokmässan hörde jag författartrion som skrivit den här boken prata om att de ville skapa som tre superhjältetjejer där alla skulle ha någon att relatera till och det här de verkligen lyckats med. 

Det är väldigt inspirerande att läsa om hur de här tre tjejerna går ihop och lägger ihop sina styrkor. Längre in i boken blir det ännu fler tjejer som ansluter sig till deras gäng och hjälper till i kampen mot Fula tjejer-kontot. Det är befriande och härligt att läsa om tjejer som hjälper varandra, står upp för varandra och samarbetar. Slutet av boken ger en upplyftande känsla av att man faktiskt klarar allt om man hjälps åt!

Fula tjejer är inte bara en riktigt bra ungdomsbok som skildrar hur det är att gå på högstadiet utan också innehåller spänning, girlpower och intressanta karaktärer! Det är en riktigt välskriven bok som jag är övertygad kommer att uppskattas av många unga tjejer om den hittar sina rätta läsare. Alla kan hitta någon karaktär att identifiera sig med, boken är omöjlig att lägga ifrån sig när man väl börjat läsa och lätt att läsa. Såklart blev det succé när Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck och Sara Ohlsson slog sina kloka huvuden ihop och jag längtar redan efter de två uppföljarna Jobbiga tjejer och Svaga tjejer som kommer framöver. 

#detfinnsingafulatjejer

Författare: Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck, Sara Ohlsson
Förlag: Gilla böcker
Åldersgrupp: från ca 12 år
Köp: t.ex hos Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel

3 kommentarer:

  1. Den här har jag läst mycket gott om, ska försöka hinna med den!

    SvaraRadera
  2. Läste ut den igår kväll klockan 23:11... Superbra bok, skildrade högstadielivet utan att överdriva, något som endast Katarina von Bredow lyckats med hittils enligt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är den bra! Ska bli roligt att läsa de kommande delarna också!

      Radera