lördag 3 oktober 2020

Det ska vara roligt att läsa

Jag lärde mig att läsa som sjuåring men till en början tyckte jag mest att det var svårt och jobbigt. När jag hade fått ett bättre läsflyt ett år senare blev det mycket roligare och jag blev en riktig bokslukare. Något som är svårt och tråkigt är det inte många som vill ägna sig åt. För att få motivation måste man ha roligt. Det gäller även läsning! Som många säkert vet har Svenska förläggareföreningen släppt en ny rapport (Läsandets årsringar) om läsningens tillstånd i Sverige bland både barn, ungdomar och vuxna. Bakom den står Johan Svedjedal och Anna Nordlund. I rapporten framkommer bland annat att läsningen minskar, främst bland ungdomar och vuxna och att vuxna, särskilt män, läser allt mindre för sina barn. Den här rapporten har återigen satt igång debatten kring hur vi ska få barn att läsa. 
Jag var en riktig bokslukare i 11-årsåldern!

Jens Liljestrand menar i sin krönika Sluta gulla - det är dags att tvinga barnen att läsa att föräldrarna måste göra läsningen till ett krav för att få sina barn att läsa. Annars kommer böckerna att fortsätta konkurreras ut av skärmar. Jag förstår verkligen hans tanke om att ta bort skärmarna och schemalägga läsning för sina barn. Det kan säkert funka för vissa med mutor och tvång men jag själv skulle inte bli motiverad till att läsa om någon tvingade mig att göra det. När mina föräldrar säger att jag ska plocka ur diskmaskinen får jag ingen motivation till att göra det. Men om jag själv upptäcker att diskmaskinen behöver plockas ur gör jag det av fri vilja och känner mer motivation. Läsningen är redan något som för många kopplas ihop med skolan och tvång. Om läsningen hemma också blir ett måste tror jag att det kan bli motsatt effekt. 

"Men tvinga inte - och motivera inte läsningen med nytta. Var varsam med den sista magin vi har i vårt teknokratiska samhälle.", skriver Joel Halldorf i sitt svar till Jens Lijestrand i sin artikel Barns läsning ska inte motiveras med nytta. Jag håller med i det Halldorf skriver. Läsning är något magiskt och roligt och det är det är något som borde framhävas snarare än att ta till med tvång. Grunden för att barn ska börja läsa är att det ska finnas bra böcker. Utgivningen av barnlitteratur ökar ständigt i Sverige och det finns otroligt mycket spännande läsning tillgänglig. Med bra böcker blir det också roligt att läsa. Jag tror på att från barnen är små visa det mysiga och roliga i läsning istället för att muta och tvinga. Men om läsning inte har varit en naturlig del i livet från början är det svårt att det plötsligt ska bli det. Speciellt när vuxna själva inte läser. 

Något jag också tror är viktigt är att låta barnen välja böcker själva. Det är inte alltid de böcker som föräldrarna läste som barn fortfarande håller och lockar till läsning. I nyare böcker som avspeglar det samhälle vi lever i idag kan det vara enklare för barn att känna igen sig. Man måste låta barnen läsa det de vill läsa oavsett om det är en serietidning, faktabok eller roman. Såklart är det bra att hjälpa barnen på traven genom att ta med dem till biblioteket, köpa böcker i födelsedagspresent och se till att det finns böcker tillgängligt hemma. Men för att läsning ska bli något som är roligt och något man faktiskt vill göra måste det få vara frivilligt till en viss del. 

Jag tittade på ett program på SVT med Clara Henry som heter Du clarar mer än då tror och handlar om att Clara Henry ska utmana sig själv med olika fysiska utmaningar. Hon ska till exempel springa längre än ett maraton och simma från Kalmar till Öland. I programmet hade de med en psykolog som berättade att för att finna motivation till något måste man känna att det är något man gör av frivillighet och tro på sin egen förmåga. Det går även att applicera på läsning. Om man själv väljer att läsa blir det roligare än om någon annan tvingar en till det. Och om man är bra på att läsa och tror på sin egen förmåga blir man mer motiverad till att göra det. För att tycka det är roligt att läsa är det alltså viktigt att träna mycket på att läsa och bli bra på det. När läsningen sedan blir en vana tror jag att man snabbt kommer att upptäcka hur mycket det ger en vilket gör det ännu roligare!

Det är intressant att fundera på hur man blir en läsare och vad som motiverar till läsning. Mina tankar satt verkligen igång efter att ha läst Jens Liljestrand och Joel Halldorfs texter. Förutom att läsa deras artiklar skulle jag rekommendera att lyssna på samtalen "Lockande läsning för generation Alpha", "I fokus: Ingela Korsell, Martin Widmark och Petrus Dahlin" och "Är läskunnigheten hotad?" på bokmässan. Där får man mycket inspiration kring bra läsning för barn och hur man får barn att läsa. Samtalen går att se i efterhand på bokmässans hemsida. Det finns engagemang för och samtal om barns läsning och det glädjer mig. Men svårigheten blir att nå ut till de som behöver höra det. De som lyssnar på samtal på bokmässan och läser Svenska förläggareföreningens rapport är säkerligen människor som redan läser högt för sina barn och har böcker hemma. De som behöver höra detta befinner sig i andra rum och förstår kanske inte heller vikten av läsning. 

Alla kan vi göra något för att öka läslusten! Jag vill visa hur roligt jag tycker det är att läsa genom min blogg, mina sociala medier och att prata med människor om böcker. Kanske kan min läslust och boklycka smitta av sig till andra. Det är precis som Ingela Korsell skriver i Mariefreds tidning i artikeln Tips på hur vi kan smitta våra barn med läsbacillen! (där det för övrigt finns många bra tips för att öka barns läslust) att vi borde starta en läspandemi! 

1 kommentar:

  1. Så himla bra skrivet, Agnes! Många kloka tankar, och jag håller verkligen med dig!

    SvaraRadera