onsdag 18 mars 2020

Inte min dickpick

Linda Skugge har skrivit en ny ungdomsbok som heter Inte min dickpick. En bok jag tror kommer uppskattas av killar i 14-års åldern. 

Henning är 14 år och har aldrig skickat en dickpick till någon. Men nu har någon som utger sig för att vara honom skickat en dickpick till den snygga tjejen Elsa och hela skolan tror att han är en kille som skickar dickpick. Hela Hennings liv har förändrats. Hans kompisar vill inte vara med honom längre och Elsa kommer aldrig att vilja bli ihop med honom. Nu kommer dessutom alla att tro att Henning är bög eftersom han börjat vara med Edie som inte är som alla andra och klär sig i t-shirt och strumpbyxor. Hur ska de kunna ta reda vem det är som har skickat dickpicken? 

Jag blev intresserad av att läsa Inte min dickpick eftersom jag gillar ungdomsböcker och har hört mycket gott om Linda Skugges tidigare böcker. Inte min dickpick är en bok skriven i dagboksform där Henning berättar om sitt liv och sin vardag. Han har en storebror som spelar hårdrock, en lillebror som kan allt om olika krig och en oförstående mamma och pappa. Henning är en vanlig 14-årig kille som tänker på saker de flesta i den åldern tänker på. Linda Skugge har verkligen gått in i huvudet på Henning och skriver på ett trovärdigt sätt om hur det är att vara ung idag. Jag tror att många i 12-15 års åldern skulle uppskatta boken och känna igen sig i den. Dessutom är det en spännande och händelserik berättelse som är enkel att ta till sig. För mig blev det dock lite för mycket fokus på snoppar i handlingen. Det hade kunnat tonats ner något enligt min smak samtidigt som jag tycker att det är bra att Linda Skugge inte ryggar för sådant som unga tänker på.

Trots att Inte min dickpick inte riktigt var min typ av bok är det en rolig bok om vänskap, kärlek och att hitta sin egen identitet som jag tror skulle passa för målgruppen.

Titel: Inte min dickpick
Författare: Linda Skugge
Förlag: Brombergs
Åldersgrupp: 12-15 år 
Köp: t.ex hos Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar