fredag 27 mars 2020

Just nu

Det är konstiga tider vi lever i och det känns som att jag borde skriva något här om hur mitt liv ser ut just nu. På ett sätt känns det konstigt att allt här på bloggen bara ska fortsätta som vanligt när resten av världen är allt annat än normal. Men samtidigt behöver något vara som det brukar. 

Jag går i trean på gymnasiet och vi har sedan onsdag förra veckan haft distansundervisning. De första tre dagarna var "studiedagar" då vi elever fick arbeta med det vi behövde och lärarna förberedde distansstudiderna. Hela den här veckan har vi följt våra ordinarie lektioner men hemifrån. I det stora hela har det fungerat bra men såklart är det tråkigt att inte få vara i skolan. Speciellt eftersom jag går i trean på gymnasiet och vill ta vara på den här sista tiden. Sedan är jag såklart orolig för hur det ska bli med balen, studenten och allt annat jag ser fram emot. Men krisen i samhället är självklart viktigare att få bukt på. På något sätt kommer det nog att bli bra ändå. Jag hoppas verkligen att vi snart kommer få vara tillbaka i skolan och att vi kommer få ta studenten på något sätt. 

Min vecka har mest bestått av distanslektioner och promenader i solen. Jag har också varit och spelat in radioboktips och gått på poetry slam. Under veckan har Johanna Lundin som är min favorit när det kommer till bokkonton på instagram och youtube haft livesändingar och de har varit roliga att titta på. Hon har läst högt ur olika böcker och pratat om livet och böcker. Jag blev så sugen på att läsa Aednan av Linnea Axelsson när hon läste högt ur den och gick därför och köpte den på slutdpurten av bokrean efter min radioinspelning. Det är roligt med all kultur som finns på nätet just nu. Jag har tänkt titta på Anna Ahlunds livesänding på hennes instagram (@anna.ahlund) imorgon kl. 11 när hon läser ur sin nya bok Ganska nära sanningen, se filmatiseringen av Jennifer Nivens bok Som stjärnor i natten på Netflix, titta på inspelningen av Sara Bergmark Elfgrens dramatisering av Bortbytingen av Selma Lagerlöf på Svt play och kolla in tipsen som finns på hemmakultur.se.

Kika gärna in här på bloggen framöver. I helgen kommer en recension av två lättlästa böcker. Nästa vecka blir det nog ett inlägg med länkar till mina senaste radioboktips och en recension. Idag sändes det senaste radioavsnittet med boktips och jag har också fått rapportera från distansstudierna till P4 Sörmland. Hur har du det såhär i Corona-tider? Har du något tips på digital kultur? Lämna gärna en kommentar! Ta hand om dig! 

2 kommentarer:

  1. Känner igen mig så mycket i exakt allt du skriver. Känns så märkligt med den här ovissheten och att man inte vet när/(om?) man kommer få återvända till gymnasiet och få en ”vanlig” student, även om det ju är en småsak i det fruktansvärda sammanhanget. Och så bra tips på saker man kan göra hemifrån!

    Ta hand om dig och jag hoppas vi kan ses snart <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Klart att studenten är en liten sak i det stora hela, men det är en stor sak för oss som ska ta studenten nu och inget man vill gå miste om. Tur i alla fall att vi har böckerna i dessa tider! Du får också ta hand om dig så att vi kan ses när allt har blivit bättre! <3

      Radera