måndag 9 mars 2020

Just nu läser jag Brown girl dreaming


Jag läser om Jaqueline Woodsons Brown girl dreaming som jag tidigare läst på svenska då den heter Brun flicka drömmer. Jag läste den svenska översättningen av Athena Farrokhzad då den kom ut och älskade verkligen boken. Tyckte den var så fint skriven och har en så viktig handling. Nu har jag valt att läsa om boken på engelska, mest för att jag vill träna på att läsa på engelska och då tänkte jag att det kunde passa bra att läsa om en bok som jag redan läst på svenska. Jag har också länge velat läsa om boken. Därför gick det inte att motstå att låna boken när jag såg den på bibblan. Sedan jag lånade den har jag läst några sidor i den lite då och då parallellt med att jag läst andra böcker men nu har jag verkligen gett boken den tid och uppmärksamhet den förtjänar och läser bara den. Idag fick jag till en riktigt lång lässtund. Läsningen bara flöt på trots att jag hade två pratande föräldrar runt mig och en lillebror som spelade gitarr. Jag har kommit till min favoritdel i boken där det handlar mycket om hur Jaqueline Woodson upptäcker skrivandet och älskar varje ord. 

Brown girl dreaming är Jaqueline Woodsons självbiografi som är skriven i lyrikform. Den handlar om hennes uppväxt hos morföräldrarna i Greenville och hur allt blir annorlunda när hon och hennes syskon får flytta till sin mamma i New York. Det handlar också om att växa upp som svart i USA och vilja bli författare, skriva och hitta på berättelser. Den är vackert skriven och poetisk samtidigt som den är lättillgänglig. Det är ett bra grepp att skriva en biografi i lyrikform tycker jag. Det gör att det blir mer luftiga sidor och enklare att ta till sig. jag vet att Jaqueline Woodsons sagt att hon försökt skriva boken som man minns ett liv och en uppväxt. Man minns inte allt i detalj utan bara vissa tillfällen och så är det tomt emellan, ungefär som i ett fotoalbum. Just nu håller jag på att lyssna på ljudboken av Dödssynden (To kill a mockingbird) som också handlar mycket om förhållandet mellan vita och svarta i USA och det är intressant att läsa dem samtidigt. 

En så fin läsupplevelse även nu andra gången jag läser boken! Läs den om du inte redan gjort det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar