fredag 13 november 2020

Årets julböcker

Nästan halva november har gått och det börjar bli dags att planera årets julläsning. Jag älskar att läsa julböcker för att komma in i den rätta julkänslan och har faktiskt redan börjat läsa några. I år kommer det många fina julberättelser för barn och vuxna. I det här inlägget har jag samlat så många jag har hittat av nya julböcker för barn och unga som kommit ut i år. Men det finns säkert ännu fler, så om jag har missat någon får ni gärna skriva det i kommentarerna så kan jag fylla på inlägget! Jag har också med några julromaner för vuxna läsare men där har jag valt ut de jag tycker verkar mest intressanta, det finns ännu fler som kommer ut i år. Jag tänker försöka läsa så många som möjligt av de här böckerna i jul. Jag kommer säkert inte hinna med alla men vill läsa så många som möjligt i alla fall. Sedan vill jag också läsa Titta Madicken, det snöar! som jag läser varje år och kanske läser jag även om förra årets julfavorit Snösystern av Maja Lunde och Lisa Aisato. Men nu till årets julböcker!

Barn- och ungdomsböcker:
Elsa Beskows jul av Elsa Beskow:
En samling av Elsa Beskows klassiska sagor Petter och Lottas jul, Olles skidfärd och Tomtebobarnen.

Tomtarna på femte våningen av Francesca Cavallo:
En av författarna till Godnattsagor för rebelltjejer kommer med en julberättelse om att rädda julen.

Sagasagor: Den underliga julklappen av Josefine Sundström:

En av de tidigare berättelserna om Saga har här gjorts om till en julig bilderbok. Det är en vardagsberättelse där Saga ska fira jul hos sin morfar.


Tomten berättar av Jan Lööf:

Jan Lööf kommer med en ny julberättelse.


Nattexpressen av Karin Erlandsson och Peter Bergting:

En julberättelse i 24 delar som passar både som högläsning eller att läsa själv. Den handlar om elvaåriga Danja som är hos sin mormor i december. Verkar väldigt fin och spännande!

Jul i Valleby - Oväntade julklappar av Martin Widmark, Helena Willis:

Ett spännande mysterium där man som läsare får vara med och klura ut lösningen!


Spökhusets hemlighet av Kristina Ohlsson:

Verkar vara en spännande och lite övernaturlig bok som utspelar sig i juletid.


Vi måste rädda julen! av Ellen Karlsson och Cecilia Heikkilä:

Årets adventskalenderbok från Rabén & Sjögren där tanken är att man ska läsa ett kapitel om dagen fram till julafton. Det verkar vara en bok med mycket julstämning som också är spännande!

Vi har så roligt när det är jul av Astrid Lindgren:

En ny samling med Astrid Lindgrens bästa julberättelser. Om Lotta, Madicken, Emil, Pippi och Kajsa Kavat bland annat!


När Johan fick en liten kalv av Astrid Lindgren:

En nyutgåva av en bilderbok med illustrationer av Marit Törnqvist.


Julen, vad är det? av Laura di Francesco:

Det här är en bilderbok för de yngsta barnen om vad julen är.


Julräddarna av Camilla Dahlsson:

Ännu en bok med 24 kapitel att läsa ett om dagen fram till julafton. Att rädda julen verkar vara ett återkommande tema i fler av årets julböcker.


Lönndörrens hemlighet av Hanna Blixt:

Hanna Blixt har tidigare skrivit flera barnböcker. Det här är en bok för 9-12 år som har 24 kapitel och kan läsas som en julkalender.


Lilla tomten av Moa Eriksson Sandberg, Erik Sandberg:

En bok för de allra yngsta barnen om en liten tomte.


Lussa lagom av Mattias Edvardsson, Matilda Salmén:

Ella och Noa är tillbaka i en ny bok som handlar om att ha luciatåg. Boken riktar sig till 3-6 åringar.


Precis som Kerstin av Helena Hedlund:

Det finns flera böcker om Kerstin och det här är den nyaste som utspelar sig på julen. Kerstin ska bli storasyster men hon vill inte att syskonet ska födas på julafton. Den här boken har jag redan hunnit läsa och tyckte mycket om!


Tio underbara härliga hemska dejter av Ashley Elston:

De flesta julböcker jag har hittat är för yngre barn men det här är en ungdomsbok som utspelar sig på julen och handlar om att dejta.


Tomtarnas julnatt av Maria Jönsson, Alfred Smedberg:

Sången Tomtarnas julnatt, ni vet "Midnatt råder, tyst det är i huset tyst i huset. Alla sova, släckta äro ljusen, äro ljusen. Tipp tapp, tipp tapp, tippe-tippe tipp tapp, tipp, tipp, tapp" har nu blivit illustrerad av Maria Jönsson.


Vuxenböcker: 

En oönskad julklapp av Sara Molin:

Jag läste Sara Molins bok Som en öppen bok och gillade den mycket! Nu kommer hennes andra bok som handlar om Diana som kommer hem till Sverige över jul från att ha jobbat i Afrika. Jag har börjat lyssna på den som ljudbok och tycker att den är mysig.


Glasveranda med sjöutsikt av Hanna Blixt:

Också det här är en feelgoodbok som utspelar sig på julen. Den handlar om Nora som kommer hem till Dalarna när hon fått veta att hennes pojkvän varit otrogen. Jag har lyssnat på den som ljudbok och tyckte mycket om den!


Löften, kyssar och varm choklad av Sofia Fritzon:

Förra julen läste jag Två hjärtans karameller av samma författare. Det här är den fristående uppföljaren som jag tror handlar om huvudkaraktären i den första bokens syster.


Älskade jävla jul av Birgitta Bergin:

En julig feelgoodroman som verkar handla om en författare.


Jul i krinolin av Amanda Hellberg:

En historisk julroman!


Julen enligt Julia av Kristin Emilsson:

Det här är en feelgoodroman som utspelar sig i Visby under julen och det lockade mig då jag tycker Visby är en otroligt mysig stad!


Som sagt får ni gärna kommentera om jag har missat någon spännande julbok som kommer i år! Jag är supertaggad på att läsa julböcker och hoppas att ni fått några tips på böcker att läsa i december!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar