onsdag 6 april 2022

Berätta tre saker

Ibland läser man böcker som är något utöver det vanliga och Berätta tre saker av Callum Bloodworth var verkligen en sådan bok. En bok som fick mig både att le och få tårar i ögonen. 

Det är mars 2020 och coronapandemin har precis slagit till. Liv blir tvingad att gå på en fest av sin syster och där blir hon kysst, av misstag, av skolans populäraste kille. Det visar sig sedan att han har testats positiv för corona vilket leder till att Liv får sitta i karantän i två veckor. Under de här två veckorna hinner mycket hända. Sedan Livs mamma dog och hennes pappa blev förkrossad har hon bott i sin systers klädkammare. Där spenderar hon dagarna ensam men en dag dyker det upp någon vid hennes dörr. Han heter Dag och de börjar prata. Känslor Liv inte visste att man kunde känna blossar upp inom henne. 

En svensk feelgoodbok för ungdomar var precis vad jag ville läsa just nu. Jag läste Callum Bloodworth debut, 36 frågor om kärlek, som är en feelgoodbok för vuxna läsare när den kom ut och tyckte mycket om den. Den här är om möjligt ännu bättre, kanske för att den riktar sig till ungdomar och är så där sockersött härlig samtidigt som det finns ett mörker i berättelsen. Bloodworth sätt att skriva har jämförts med John Green, Nicola Yoon och Rainbow Rowell och jag håller verkligen med. Berätta tre saker är precis lika välskriven, mysig och välkomponerad som de nämnda författarnas böcker. Det är en storslagen berättelse med intressanta karaktärer som får mig som läsare att känna många känslor. Jag skulle beskriva den som en perfekt feelgood-YA i svensk kontext. 

Berätta tre saker var verkligen en fin läsupplevelse. Jag blev överraskad flera gånger under läsningens gång. De många mysiga detaljerna gör också berättelsen levande. Jag tänker att boken är perfekt att sträckläsa i vår eller sommar för alla som är redo för många känslor.

Ikväll kl. 19 anordnar Unga läsare ett samtal med Callum Bloodworth om Berätta tre saker. Gå med i vår facebookgrupp Unga läsare om du vill vara med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar