tisdag 7 juni 2022

Ljudboktips till sommaren - Ljudböcker jag inte kunnat sluta lyssna på

Likväl som jag alltid har en bok på nattygsbordet har jag alltid en ljudbok igång som jag lyssnar på när jag städar, tar mig någonstans, är på promenad eller tränar. Jag tycker att ljudböcker är ett bra komplement till läsningen som gör att jag får ta del av berättelser även när jag gör andra saker. Ofta lyssnar jag på feelgood. Jag tycker att det är en genre som fungerar bra som ljudbok och gillar verkligen mysiga feelgoodberättelser. Det bästa är när att hitta en ljudbok som man verkligen sugs in i och inte kan sluta lyssna på. Nu tänkte jag berätta om några sådana ljudböcker jag lyssnat på på sista tiden. 

Den första ljudboken jag vill berätta om är Vända blad av Johanna Schreiber. Det är den andra delen i serien om Schantz förlag. Den första boken i serien heter Mellan raderna. Ljudboken är inläst av Viktoria Flodström. Jag läste den första boken som vanlig bok men jag tycker böckerna gör sig bra i båda formaten. I den första boken fick vi möta Emily som jobbar med kommunikation på Schantz förlag men i Vända blad är förläggaren Clara huvudkaraktär. Hon älskar romantiska berättelser men har aldrig upplevt kärlek på samma sätt som i böckerna. Clara har sitt drömjobb på Schantz förlag men familjen verkar inte tycka hennes jobb är något speciellt. När förlagschefen hotar med att Clara kommer behöva börja jobba med spänningslitteratur eller sluta på förlaget om hon inte hittar något bra manus att ge ut sätts allt på spel. Men som tur är dimper ett fantastiskt manus ner i manushögen och Clara är övertygad om att det kommer göra succé. Jag gillar verkligen att läsa böcker som utspelar sig i bokbranschen. Johanna Schreiber skriver otroligt bra och trovärdigt och det känns verkligen som om Schantz förlag är ett existerande förlag. Men det som fångar mig mest i Vända blad är personskildringen av karaktärerna. Clara är en intressant karaktär att följa och det är spännande att få ta del av hennes relationer. Manuset hon vill anta visar sig vara skrivet av en man och inte en kvinna som hon först trott och det är något speciellt med honom. Det är en kärleksskildring där kärleken och jobbet krockar. Under lyssningen fick jag känna många känslor och det är något jag verkligen ser som ett tecken på en riktigt bra bok. Schreiber är en mästare på feelgood och jag längtar redan till nästa bok om Schantz förlag.

Jag vill också slå ett slag för serien Ellens val som hittills finns i fem delar. Fem återstår. De två första böckerna är skrivna av Helena Dahlgren och de tre uppföljande delarna av Moa Eriksson Sandberg. I sommar kommer också del sex som är skriven av Elvira Berg. Jag har lyssnat på alla böcker i serien som ljudböcker och då är de inlästa av Ella Schartner. Nu senast lyssnade jag på del fem, Möten i skymningen. Den var lika bra som hela serien. Den första boken utspelar sig 1916 och handlar om handlar om Ellen som kommer till universitetsstaden Ljugsala för att hitta sin syster som inte hört av sig på länge. Där startar hon ett nytt liv med vänner, kärlek och studier på universitetet. Genom böckerna får vi följa fler av de unga kvinnor Ellen stöter på i Ljungsala. Det är otroligt fin bokserie som är så uppslukande. Det handlar om vardag, om att vara rösträttskvinna, om att studera på universitetet som kvinna under den här tiden, om den stora kärleken och om litteratur. Det är härliga berättelser som också innehåller mycket svärta. Jag älskar verkligen böckerna om Ellen och det är böcker jag kommer läsa om flera gånger. Speciellt bra fungerar de som ljudböcker då det är så härligt att få ta del av Ellens liv och berättelse samtidigt som man lever sitt egna liv.

En ny serie jag upptäckt är Ängsmark-serien av Sofia Fritzson som ges ut av Lavender Lit. Jag lyssnade på den första delen Där drömmar möts alldeles nyligen och håller nu på med den andra delen Bara en dejt. Böckerna är inlästa av Callin Öhrvall Delmar. I Där drömmar möts får vi möta Cornelia som lämnat sin hemstad Ängsmark när allt gick fel. Nu är hon tillbaka i den lilla staden där alla känner alla för att hjälpa sin mamma som skadat sig. Boken är också skriven ut Lukas perspektiv. Han är snickare och har bott i Ängsmark hela sitt liv. Nu har han precis byggt klart huset på tomten han och Cornelia köpte tillsammans en gång i tiden. När Cornelia och Lukas möts igen visar det sig att känslor finns kvar mellan dem men kan det verkligen blir något mellan dem nu när de byggt upp helt olika liv långt ifrån varandra? Det här är en otroligt fin feelgoodroman som är mysig att läsa. När jag väl hade lärt känna karaktärerna i Ängsmark var det som att jag själv var en del av den lilla staden. Sofia Fritzson skriver otroligt bra och berättelsen drivs av spänningen att få veta vad som faktiskt hände mellan Cornelia och Lukas som gjorde att Cornelia flyttade från Ängsmark. Där drömmar möts är feelgood när den är som bäst och jag kastade mig på uppföljaren Bara en dejt direkt. Den håller jag på att lyssna på nu och i den boken får vi följa två andra karaktärer i Ängsmark. Det är Lukas bästa kompis Adrian som jobbar på radion i den lilla staden och en nyfunnen vän till Cornelia, Diana som bor granne med Adrian med sin 10-åriga son. Jag ser fram emot att få befinna mig i Ängsmark en stund till. Det ska även komma en tredje del i serien och den kommer jag att ta mig an så fort den finns ute. 

Här har vi perfekt läsning eller lyssning för sommaren! Serierna om Schantz förlag, Ellen och Ängsmark är några av de bästa feelgoodböckerna jag läst och jag hoppas att du också blev sugen på att läsa dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar