torsdag 23 juni 2022

Andra terminen som litteraturvetenskapsstudent

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om min första termin som litteraturvetenskapsstudent. Nu är jag färdig med den andra terminen och tänkte berätta lite om den. Innan jag började läsa litteraturvetenskap var jag väldigt nyfiken på hur det var att läsa litteraturvetenskap och googlade runt lite men hittade inte så mycket. Därför tänkte jag beskriva min upplevelse av att läsa litteraturvetenskap. Jag läser ett program på Mälardalens Universitet som heter Språk- och kommunikationsprogrammet. Första året läser man olika kurser i svenska och kommunikation men andra året får man välja ett profilämne. Antingen engelska, svenska som andraspråk eller litteraturvetenskap. Jag valde litteraturvetenskap och har nu läst det i ett år. Läs gärna mitt första inlägg innan om ni vill veta mer om första terminen. 

Den andra terminen läser man Litteraturvetenskap 2 som är uppdelad i de fyra delkurserna Lyrik och drama, Roman och novell, Litteratur och samtid och Uppsats. Jag tror att de från och med nästa år ska ändra så alla kurser är fristående 7,5 hp-kurser och inte en del av den stora kursen på 30 hp. 

Den första delkursen Lyrik och drama handlar som namnet säger om just lyrik och draman. Man riktar in sig på dikter och draman från ungefär 1800-talet och framåt och det är ett stort fokus på modernismen. Dikter och draman är de litteraturformer som jag läser minst vilket gjorde att jag inte kände att jag hade så stort koll på det innan jag började läsa kursen. Men jag tyckte det var roligt att få läsa många kända dramer och dikter och gå in och analysera dem. Lektionstillfällena bestod av både föreläsningar av läraren och diskussioner oss studenter emellan. Det som är skönt med just dramatik och lyrik är att texterna ofta är kortare än romaner men de kan vara kniviga att ta tag i de också. Vi hade också några litteraturteori seminarium där vi fick läsa teoretiska texter och diskutera dem. Kursen examinerades med en stor hemtenta där vi fick koppla dikter till begreppen modernitet och modernism, gå in djupare på dramerna utifrån en teoretisk text och diskutera en teori. Det jag ofta tycker är svårast med hemtentorna är att frågorna är så stora och komplexa men att man får så lite utrymme att skriva på. 

Nästa delkurs Roman och novell passade mig bättre då jag är väldigt intresserad av romaner och noveller. Även här var det fokus på texter från 1800-talet och framåt och vi fick läsa många intressanta texter. Vi fick lära oss om romanens utveckling från 1800-talet fram till idag och också läsa teoretiska texter om genrerna. Även här bestod lektionerna av både föreläsningar och diskussioner. Även den här kursen avslutades med en stor hemtenta där vi fick jämföra böckers berättarteknik, beskriva romanens utveckling och resonera kring teoretiska texter. Jag föredrar hemtentor framför salstentor när det kommer till litteraturvetenskap eftersom man då har tillgång till böckerna och kan resonera mer på ett annat sätt. 

Den tredje delkursen är min favoritkurs jag läst. Den heter Litteratur och samtid och handlar om litteraturen i samhället och litteraturmarknad. Vi pratade om ljudböcker, ungdomsböcker, förlag, bokhandel, litteratursamhället och litteraturkritik bland annat. Det är precis det jag är intresserad av och vill jobba med så det var en perfekt kurs för mig. Jag lärde mig mycket genom de teoretiska texter vi läste och vi fick också koppla det teoretiska till skönlitterära verk. I kursen fick vi skriva en fältstudieuppgift där vi fick gå på ett litteraturevenemang och analysera det. Jag valde att skriva om en bokfrukost jag var på hos ett förlag och intervjuade en kommunikationsansvarig på förlaget och en författare som deltog. Sedan hade vi också en muntlig redovisning där vi fick veta vilket ämne vi fick precis när vi skulle hålla framställningen. Så det var en ganska svår uppgift som jag inte riktigt gillade men innehållet i kursen var väldigt intressant.

Till sist avslutade jag terminen men att skriva min B-uppsats. Det var väldigt fritt och vi fick skriva om i stort sätt vad vi ville kopplat till litteratur. Jag valde att skriva om hur barnböckerna Bröderna Lejonhjärta och Dörren använder sig av fantasivärldar för att beskriva döden. Det var väldigt intressant att skriva om och nyttigt att lära sig att skriva en uppsats inför kandidatuppsatsen jag ska skriva nästa vår. Om det är någon som vill läsa min uppsats är det bara att mejla mig på agneslindholm01@gmail.com så skickar jag den.

Det var alltså min vårtermin. Jag har älskat att läsa litteraturvetenskap även om det stundvis varit svårt och mycket att läsa. Men det känns verkligen som mitt ämne och jag är till och med sugen på att kanske läsa en master någon gång. Men först ska jag fokusera på min kandidatexamen som jag tar om ett år. Jag fortsätter på språk- och kommunikationsprogrammet till hösten och har valt litteraturvetenskap som huvudämne vilket innebär att jag nästa år kommer fortsätta läsa litteraturvetenskap tillsammans med andra kurser i mitt program. Jag kommer också skriva min kandidatuppsats i litteraturvetenskap och på så sätt få en kandidatexamen i litteraturvetenskap. Jag rekommenderar verkligen språk- och kommunikationsprogrammet för den som är intresserad av språk och kommunikation. Det är också ett väldigt anpassningsbart program där man kan välja att läsa många olika typer av kurser. Men nu tycker jag det räcker med skolprat för den här gången, det är ju ändå sommarlov! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar