tisdag 14 februari 2017

Balladen om en bruten näsa - Recension

Balladen om en bruten näsa är skriven av den norska författaren Arne Svingen. Boken passar bäst för barn mellan 9-13 år och är utgiven på svenska av Bonnier Carlsen. Du kan köpa boken på Adlibris eller Bokus.

Den här boken handlar om trettonåriga Bart som bor i en soc-lägenhet tillsammans med sin tjocka, alkoholiserade mamma. Där finns missbrukande grannar och ett smutsigt trapphus fullt med sprutor. I skolan är Bart för det mesta ensam då många tycker att han är konstig. Men en dag blir han kompis med Ada, en av de populära tjejerna i klassen. Hon uppmuntrar honom att sjunga på skolans sommarfest. Boken handlar också om att låtsas samla på kort med seriemördare, boxning, en lyckad städdag, att leta efter sin pappa och att se det ljus i det mörka.

Det var faktiskt Ingela Korsell, en av författarna till PAX, som tipsade mig om den här boken. Hon gillade att den var så positiv samtidigt som boken tog upp svåra ämnen. Jag blev nyfiken på boken eftersom att jag vet att Ingela har bra smak, men också tack vare titeln, Balladen om en bruten näsa. Jag gillar att den är fin och rolig på samma gång. Ordet ballad skrevs direkt upp på min lista över fina ord!

Man skulle kunna säga att Balladen om en bruten näsa är ungefär som PAX fast lite värre, och utan övernaturliga väsen. Bart har det verkligen svårt med en alkoholiserad mamma som inte tar ansvar, handlar mat eller betalar räkningar. Bart måste ta mycket ansvar själv och måste nästan vara som en förälder till sin mamma. Han känner att han måste visa sig stark för sin mamma och går därför på boxning. Dessutom måste han ljuga för sin mormor och i skolan tycker alla att han är konstig. Men trots allt detta är Bart en av de mest positiva karaktärerna jag har läst om. Han gör alltid det bästa av situationen och hittar ljuspunkter i sitt tragiska liv. Jag beundrar människor som är positiva för allting, det strävar jag efter. Den här boken får mig att förstå att det finns andra som har det mycket sämre än mig och att jag borde vara mer tacksam för det jag har.

Egentligen är hela boken väldigt tragisk, men på något sätt lyckas den ändå bli rolig. Arne Svingen bjuder på fyndiga formuleringar och Bart som karaktär är väldigt rolig att läsa om. Men på något sätt fångades jag inte helt av den här boken. Det hände inte så mycket och den kunde vara lite seg. Jag tyckte också att hissa saker kunde vara lite svåra att förstå.

I den stora hela rekommenderar jag den här boken även fast jag inte fastnade helt för den. Därför ger jag Balladen om en bruten näsa 3 av 5 ugglor.