söndag 8 oktober 2023

Bokmässan 2023

Förra helgen var det äntligen dags för årets höjdpunkt - Bokmässan i Göteborg. Jag var där tre av mässdagarna och hade fantastiska dagar med spännande möten och intressanta samtal. Självklart köpte jag några böcker också. Nu tänkte jag berätta lite om höjdpunkterna från årets mässa.

Jag anlände till Göteborg strax efter lunch och spenderade eftermiddagen på mässan. Det första samtalet jag lyssnade på var ett montersamtal i Piratförlaget monter med Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck och Sara Ohlsson som pratade om sin nya bok Tolv som jag är väldigt sugen på att läsa. Jag hann också med att lyssna på Moa Backe Åstot om hennes roman Fjärilshjärta. Det fösta seminariet jag lyssnade på var "Med staden som fond" med Bart Moeyaert och Lydia Sandgren som utgick från ett av årets teman på bokmässan som ju var "Staden". Jag gick också förbi Gleerups monter och kollade in läromedlet Arkad där mina recensioner finns med som texter som eleverna ska skriva referat av. 




Bokmässefredagen var en fullspäckad dag! Efter en frukost på hotellet började vi mässdagen med att lyssna på årets ALMA-pristagare Laurie Halse Anderson som pratade om förbjudna böcker vilket var väldigt intressant. Vi hittade också en Historien om Bodri-monter som var väldigt fin. Jag har nyligen påbörjat utbildningen Förlagskunskap vid Stockholms universitet och ville hinna med några branschinriktade samtal. Därför lyssnade jag på seminariet "Författare och förläggare i nya format" som handlade mycket om ljudbokens intågande på bokmarknaden och dens påverkan för både författare och förlag. Jonas Gardell var en av de som deltog i samtalet och han menade att man borde kunna experimentera mer med ljudboksformen vilket jag tyckte lät spännande. Dessutom fick jag massa matnyttig kunskap om statistik kring ljudböcker. Dagarna innan bokmässan hade jag jobbat med en krönika om ljudböcker till min hemtenta och tyckte det var synd att jag inte lyssnat på det här samtalet innan jag skrev krönikan.



På Skriva-scenen lyssnade jag på Maria Hellbom och Linda Jones som pratade om konsten att skildra naturen. Jag har läst och tyckt mycket om båda deras böcker och pratade lite med Maria efter samtalet. Hon vann ju förra årets upplaga av Barnradions bokpris som jag jobbat med som medlem i urvalsgruppen så det var roligt att byta några ord med henne.


Elin Ek och Nora Dåsnes hade ett mycket intressant samtal om klimatkris och handlingskraft. Jag gillar deras böcker mycket och under samtalet blev det väldigt tydligt vilka likheter som finns mellan den senaste Athena-boken Barndom i fara och Nora Dåsnes Låt skogen leva!. De visade upp flera illustrationer ur den sistnämnda boken vilket fick illustrera samtalet och de pratade om att vara ung och göra sin röst hörd.


På mässgolvet stötte vi på Mumintrollet och Lilla My och lyssnade till Julia Wickholm och Moa Backe Åstot på den finlandssvenska verandan. Det blev också en sväng förbi utdelningen av Årets bok.




Mårten Sandén pratade med Ulf Nilsson och Bart Moeyaert om deras senaste böcker och jag blev verkligen sugen på att läsa En tisdag i paradiset. Ett av mässans bästa samtal var det som hette "Krock mellan världar" där Linda Jones, Nora Khalil och Moa Backe Åstot pratade om sina böcker.

Mässdagen avslutades i Bonnierförlagens monter där det var happy book-hour. Där träffade jag på både Henrik Jonsson, Johan Anderblad, Callum Bloodworth och Hanna Blixt. Så roligt att träffa så många härliga människor! 

Efter lite mat var det dags för Bokmässan by night men jag kände tyvärr att det inte riktigt var min grej. Jag är inte så festig av mig och det var svårt att koncentrera sig på att lyssna på poddar samtidigt som det var så mycket som hände runt omkring. Vi lyssnade i alla fall på Röda rummet där Flora Wiström intervjuade Jonas Hanssen Khemiri om hans nya bok Systrarna. Det var väldigt intressant och jag gillar verkligen Floras sätt att samtala med författare. Har ni inte kollat in hennes litteraturpodcast tycker jag verkligen ni ska göra det! Under dagen hade jag köpt hennes bok Här ruvar havet och efter podden fick jag den signerad av henne!





Söndagen inleddes med ett starkt samtal med Ann-Helén Laestadius på Se människan-scenen. Hon pratade om sin roman Straff och är otroligt duktig på att formulera sig på ett sätt som gör att det hon säger går rakt in.

Jag fortsatte dagen med seminariet "Att inte bli med barn" med Ellen Strömberg och Frida Blom. Det var ett ganska tungt samtal som de ändå gjorde lättsamt och trots att jag inte riktigt är målgruppen för deras böcker blev jag väldigt sugen på att läsa dem. Jag köpte Ellens bok för jag har ju tyckt mycket om det hon skrivit innan. Träffade också Johanna Lundin och Julia Wickholm som var på samma samtal och fick säga hej till Andreas som är med i Unga läsare innan samtalet vilket var kul!


På mässgolvet stötte jag på fantastiska Elin Ek som är en stor förebild för mig och det var fint att få prata med henne. Hon var verkligen så uppmuntrande mot mig och gjorde mig väldigt glad! 


Det blev ett till samtal med Ann-Helén Laestadius. Den här gången på Lärarscenen och det handlade om nomadskolor vilket var väldigt lärorikt och intressant att lyssna på. Jag hann inte prata med Ann-Helén under mässan men hon vinkade till mig från scenen innan samtalet skulle börja!


Mats Strandberg, Johan Rundberg och Ulrika Kärnborg pratade om sina böcker i seminariet "Hisnande historia - träldom, pest och barnhem". Det var underhållande och spännande och roligt!


Det sista jag hann med på mässan var att lyssna på Callum Bloodworth och Kirsti Kristoffersen som pratade om sina böcker i Bonnierförlagens monter. De var underhållande att lyssna på!


Som vanligt var bokmässan fantastisk och jag längtar redan till nästa år. Det är så härligt att träffa bokälskare man annars bara har kontakt med digitalt och att få känna en riktig gemenskap. För mig är bokmässan som att var i mitt instagramflöde fast i verkligheten och jag hade en underbar helg. Nu är jag tillbaka i verkligheten och har fullt upp med plugg men jag har med mig så mycket inspiration och läsglädje från bokmässan som jag hoppas kommer sitta i hela hösten!

2 kommentarer:

  1. Så bra du beskriver upplevelsen från mässan! Så kul att läsa!❤️

    SvaraRadera
  2. Verkligen trevligt. Jag själv var också där och för första gången men jag tycker bättre om mindre format. Så svårt att smälta allt! Imponerande hur du lyckas sammanställa dina intryck så tydligt.

    SvaraRadera