torsdag 18 juli 2024

Yellowface

Jag läste precis ut Yellowface av Rebecca F. Kuang som var en minst sagt intressant roman. Boken handlar om June som är en något misslyckad författare. Hon är kompis med den kinesisk-amerikanska författaren Athena som är hennes motsats. Hon är en otroligt lyckad författare som tilldelas priser och som många ser upp till. En kväll när de är ute och firar Athenas Netflixavtal förändras allt. Athena dör plötsligt och June ser sin chans. Hon stjäl Athenas senast skrivna manus och börjar skriva om det och gör det till sitt. Till en början verkar det inte vara någon som misstänker vad hon gjort och June får uppleva hur det kan vara att bli den där stora succéförfattaren men hur lång tid tar det innan någon upptäcker hennes stöld? Och får vem som helst berätta vilken historia som helst?

Eftersom jag läst förlagskunskap på universitet och drömmer om att arbeta i bokbranschen tycker jag det är intressant att läsa olika skildringar av den världen. Jag blev nyfiken på att läsa hur Yellowface speglar branschen och köpte därför boken på Erik Hultgrens bokhandel i Västervik när jag var där. Berättelsen är otroligt intressant och väcker många tankar om många olika saker. Man får följa Junes liv när det förändras och följa hennes tankar. Perspektivet känns väldigt annorlunda och det här är verkligen unik bok. Berättelsen hade mig i sitt grepp både i början och i slutet men i mitten kunde den kännas lite långsam. Jag kunde dock aldrig förutsäga vilken vändning berättelsen skulle ta. Till viss del känns berättelsen ganska tillskruvad men det är också det som gör den unik och spännande. Även skildringen av bokbranschen känns aningen tillskruvad. Men kanske är det också det som är meningen då den är skriven som något av en satir över förlagsbranschen och sociala medier. Jag tycker att Yellowface är en unikt, udda och intressant bok som är värd att läsas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar