söndag 28 juli 2019

Dödvatten

Lena Ollmarks nya skräckbok för mellanåldern är unik i sitt slag och riktigt spännande och läskig. En bok alla skräckälskade borde läsa!

Vera bor på ett behandlingshem eftersom att hon länge mått dåligt psykiskt och varit med om många svåra saker. Där träffar hon Max och trots att de är varandras motsatser blir de bästa vänner. Men det är något som inte stämmer med Max, Vera förstår inte varför hon mår så dåligt när hon har en fantastisk familj och mycket pengar. Max tvillingsyster Julia dog i en seglarolycka och det är klart att hon är ledsen över det men i övrigt verkar allt så bra. På sommaren får Vera följa med Max till familjens hus på ön Saltöga. Där har Vera en fantastisk sommar. Hon får testa på att segla, bada, sola och hjälpa till när familjen anordnar ett seglarkollo för barn. Men hela tiden känner Vera att det är något som är fel. Den döda systern Julia känns allt för närvarande. Det händer märkliga saker och Vera anklagas för att vilja vara som Julia. Kan det vara så att Julia spökar på ön? Och vad är egentligen sanningen om hennes död?

"Dödvatten. Ordet fick Vera att rysa mitt i solskenet. Dödvatten. Där man förlorar kontrollen. Det kändes som om hon redan visste vad det var för något."

Äntligen har det kommit en övernaturlig bok för mellanåldern med en helt unik berättelse! De flesta böckerna i den här genren och för den här målgruppen är väldigt lika varandra till handlingen men Dödvatten har ett nytt och annorlunda grepp. Den är skickligt skriven och jag har inte läst någon annan bok med liknande handling. Bokens stora tema är psykisk ohälsa och känns helt rätt i tiden. Det är också modigt av Lena Ollmark att skriva om det för barn. Det känns som ett tema som många kan tycka är svårt att skriva om för barn och ungdomar. Men Ollmark gör det på ett utomordentligt sätt. Det är ett tema som många kan känna igen sig i och som kan öppna till samtal. Sättet författaren använder psykisk ohälsa för att skapa skräck är också något som gör boken unik. 

Dödvatten är en riktigt spännande, obehaglig och läskig bok. Jag fick ta pauser flera gånger under läsningen när det blev läskigt. Både handlingen och sättet boken är skriven på gör att den blir kuslig att läsa. Språket är fantastiskt och boken är verkligen välskriven. Formuleringarna är genomtänkta och bidrar lika mycket som handlingen till stämningen i boken. Både språket och den spännande handlingen gjorde att jag hela tiden ville fortsätta läsa. Det var svårt att lägga ifrån mig boken. Men samtidigt var jag tvungen att göra det eftersom att jag en natt fick mardrömmar efter att ha sträckläst en del av boken under dagen. Även om jag är en ganska lättskrämd person tycker jag att mardrömmar är ett bra tecken att det är en riktigt bra bok. 

Boken klassas som en bok för 9-12 år, men jag tycker att den är riktigt skrämmande och passar för betydligt äldre också. Visst kan en modig 9-åring läsa den men en 18-åring kan ha lika stor behållning av boken. Det är en allåldersbok och jag tror att det beror mer på hur man är som person än hur gammal man är. Dock tror jag inte att barn under 9 år skulle förstå allt i boken och det tror jag att vissa 9-10 åringar också kan ha svårt med. Det kan nog vara en fördel att läsa Dödvatten tillsammans med en vuxen om man är yngre. Men det är en riktigt bra skräckbok som jag tror att alla skräckälskade skulle ha stor behållning av oavsett ålder!

Vill man läsa en spännande och läskig bok som dessutom är somrig och innehåller många andra fina detaljer är Dödvatten perfekt. En stor del av boken utspelar sig på sommaren och det handlar mycket om bland annat segling. Det märks att Lena Ollmark har mycket kunskap om vatten, segling och båtar. Som läsare lär man sig saker och det finns med många detaljer kring olika ämnen.

Det är också fint att i boken få möta olika sorters karaktärer och läsa om deras relationer. Jag gillar verkligen att läsa om relationen mellan Vera och Max och hur de blir så bra vänner fast de är väldigt olika. 

Dödvatten av Lena Ollmark var en fantastik läsupplevelse! Boken har ett djup som många barnböcker saknar och jag gillar verkligen hur unik den är. Det är intressant att läsa om psykisk ohälsa, relationer och segling! Lena Ollmark lyckas verkligen fånga mig i den här boken och jag ville inte sluta läsa trots att det var väldigt läskigt! Jag kan inte säga annat än att alla borde läsa Dödvatten!

Titel: Dödvatten
Författare: Lena Ollmark
Förlag: B. Wahlströms
Åldersgrupp: enligt förlaget 9-12 år, enligt mig från 9 år och uppåt
Mitt betyg: 5 av 5 ugglor
Köp: t.ex hos Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar