söndag 7 juli 2019

Halva året har gått

Det är juli och det betyder att halva året har gått. Det har gått fort men jag har också hunnit läsa mycket.  Läsningen i år har flutit på bra för min del och jag har läst otroligt mycket. Mitt mål för 2019 var att läsa minst 85 böcker under året. Hittills har jag läst 66 böcker så jag är på god väg! Jag valde att sätta ett lågt mål för att inte ha någon press på mig. Förra året läste jag 128 böcker och om jag fortsätter så här så kommer jag nog att läsa fler det här året. Jag räknar inte in ljudböcker i statistiken och utöver de lästa böckerna har jag i år lyssnat på 16 ljudböcker hittills. Jag såg att Lexie på bloggen Tusen sidor hade gjort en mitt-på-året-tag och idag tänkte jag göra samma tag.

1. Årets bästa bok hittills. 
Oj, vad svårt! Jag har läst många bra böcker i år men en av de bästa är Tusen stjärnors ö av Emma Karinsdotter. Den var så fin, spännande och vackert skriven! En helt fantastisk bok!

2. Årets bästa uppföljare hittills. 
Jag kan nästan känna solen är Ebba Hyltmarks andra bok som löst hänger ihop med den tidigare boken Alla suger och det är ingens fel. Det får räknas som att det är en uppföljare för de var så himla bra!

3. En bok som gjorde dig glad. 
En bok som gjort mig glad i år är Frallan och kärleken av Sara Ohlsson och Lisen Adbåge. Jag älskar böckerna om Frallan och den här var så fin och bra skriven! Man blir lycklig i själen av att läsa den.

4. En bok som fick dig att gråta. 
Tusen stjärnors ö svarar jag här också. Den var väldigt sorglig, speciellt i slutet, då grät jag en skvätt. 

5. Störst överraskning. 
Jag blev överraskad över hur rafflande spännande Moa Eriksson Sandbergs bok Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande.

6. Störst besvikelse. 
En allvarsam lek av Sally Thorne hade jag sett fram emot att läsa. Men den var inte riktigt som jag tänkt mig och ganska tråkig. 

7. Nyaste fiktiva crushen. 
Jag har nog ingen ny fiktiv crush. Men jag håller med i det Lexie skrev i sitt inlägg att relationerna mellan Shirin och Ocean i En ocean av kärlek och relationen mellan Marlowe och Leo i Ditt hjärta är mitt var så fina! 

8. Nyaste favoritkaraktären. 
Jag tyckte att Vega i Jag kan nästan känna solen var en spännande karaktär, gillade också Tigris i Tusen stjärnors ö mycket! 

9. Ny favoritförfattare (debutant eller ny för dig).
Jenny Fagerlund är en författare jag upptäckt under året och hon är en ny favoritförfattare för mig. Jag har läst alla hennes böcker och älskat dem! Mest gillade jag Med hälsning från Båstad som är underbar sommarbok. Jag såg nyligen att Jenny Fagerlund släpper en ny bok i höst och den längtar jag mycket efter!

10. Favoritfilm baserad på bok du sett i år.
För ett tag sedan såg jag om filmatiseringen av Till alla killar jag har gillat och den filmen är så fin och bra! 

11. Favoritrecension du skrivit i år.
Min recension av Historien om Bodri av Hédi Fried och Stina Wirsén blev jag väldigt nöjd med. Tanken var också att jag skulle skriva om den i tidningen Hemmaliv som jag tipsade om böcker i men de la tyvärr ner tidningen under året. Det blev i alla fall en fin recension av en fin bok här på bloggen.

12. Den vackraste boken du fått eller köpt i år, än så länge. 
Jag fick den nya bilderboken Alla ska sova av Astrid Lindgren och Marit Törnkvist som recensionsexemplar av Rabén & Sjögren, den boken är verkligen så himla fin! Jag älskar illustrationerna.

13. En ny bok du inte läst än, men vill läsa. 
I våras släppte Denise Rudberg en ny bok som heter Kontrahenterna: Det första chiffret. Det är en historisk roman som verkar intressant men som jag inte hunnit läsa ännu.

14. Mest efterlängtade bok som ges ut under årets andra halva.
Det måste nog vara Ingela Korsells nya bok Väsenologi! Ingela är en av författarna till PAX och i slutet av sommaren kommer hon med den här boken som är en faktabok om olika väsen. Boken är snyggt illustrerad av Reine Rosenberg och jag ser så mycket fram emot att läsa den!

15. Vilka böcker måste du läsa innan året är slut?
Det är många! Från vårens utgivning vill jag läsa Kontrahenterna: Det första chiffret av Denise Rudberg och Det andra inte ser av Christoffer Holst. Från sommarens utgivning Ett litet djur år Pelle av Astrid Lindgren och Maria Nilsson Thore, Viggo och mammalivet av Lisa Bjärbo, Den dag du börjar av Jaquelune Woodson, Hjärta av sten av Ingelin Angerborn och Trollkarlarna av Mårten Sandén. Av de böcker som släpps i höst vill jag läsa bland andra Väsenologi av Ingela Korsell, Ett litet steg på vägen av Jenny Fagerlund och Jenny Jägerfelds nya Mitt storslagna liv. Sedan vill jag också hinna med Vår älskade av Kamila Shamsie och Alltid Astrid av Ulla Lundqvist.

Hur har din läsning sett ut i år? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar