måndag 22 juli 2019

En härlig omläsning

Som jag skrev i mitt tidigare blogginlägg har jag läst några böcker som varit sådär den senaste tiden. Men efter att jag hade skrivit inlägget bestämde jag mig för att testa att läsa om en gammal favoritbok. Istället för att försöka hitta nya bra böcker att läsa valde jag att läsa om Karta för förälskade och andra vilsna av Johanna Lindbäck. Jag tror att det är ett bra sätt att hitta läsglädjen igen, att läsa om en bok man vet att man kommer gilla. Då blir man inte besviken. 

Karta för förälskade och andra vilsna köpte jag på bokmässan 2017 och läste första gången den hösten. Här är min recension jag skrev då. Där skrev jag att den var lite svår att komma in i men när jag väl gjort det var jag fast. Jag gav den 4 av 5 ugglor i betyg. Den här gången jag läste den kände jag lite samma sak, de första femtio sidorna var något tröga men när jag väl kom in i boken sträckläste jag den på bara någon dag. 

Boken handlar om Julia och Rasmus, man får läsa ur båda deras perspektiv. När boken börjar är Julia på väg till familjens sommarställe på Dalarö tillsammans med sin pappa. Hon brukar alltid åka dit med sin kompis Karin men eftersom att de är osams har Karin valt att följa med en annan kompis till Mallorca istället. Julia har råkat bli tillsammans med Isak, en kille Karin gillade men hennes plan är att allt ska lösa sig under sommaren. När hon är ifrån Isak ska hon äntligen bli kär i honom på riktigt och sedan kanske allt kan lösa sig med Karin. Men på Dalarö träffar Julia Rasmus som har hyrt en stuga där tillsammans med sin mamma. Han är en annorlunda kille som gillar att rita och måla. De börjar prata med varandra och med Rasmus är allt mycket enklare än vad det är med Isak. 

Ska du bara läsa en bok i sommar är det Karta för förälskade och andra vilsna du ska välja. Det är den ultimata sommarboken! Den innehåller sommar, kärlek, vänskap och böcker - vad mer behövs i en bok? Det är en så mysig och härlig bok som jag verkligen vill rekommendera till alla över 12 år!

Senaste gången jag var och boktipsade på radio tipsade jag om Karta för förälskade och andra vilsna. Då sa jag att en av sakerna jag gillade med boken är de litterära referenserna som finns i boken. Julia och Rasmus besöker bibliotek flera gånger i boken och handlingen cirkulerar mycket kring Jag ger dig solen av Jandy Nelson. Det är en bok som jag själv läst och gillar mycket därför var det roligt att läsa om när karaktärerna läste och pratade om boken. 

Jag tycker att alla, speciellt alla bokälskare, borde läsa Karta för förälskade och andra vilsna. Det var ett bra val av mig att läsa om den just nu. Nu har jag precis avslutat Dödvatten av Lena Ollmark, den boken kommer det snart en recension på. I läshögen ligger Om henne talar vi inte av Eva Stilling, Vår älskade av Kamila Shamsie, Ett system så magnifikt att den bländar av Amanda Svensson, Den röda adressboken av Sofia Lundberg och Döden under ytan av Anne-Marie Schjetlein. Tror det kan bli bra fortsatt sommarläsning! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar