onsdag 27 januari 2016

Förintelsens minnesdag - Boktips

Idag är det Förintelsens minnesdag och det vill jag absolut uppmärksamma. Det hände många hemska saker under Andra världskriget och Förintelsen och det får inte glömmas bort. Man måste fortsätta berätta om det så att inget lika hemskt händer igen. Jag tänkte dela med mig om mina bästa boktips innom ämnet.

Magda Eggens var jude under Andra världskriget och överlevde koncentrationsläger. Hon har skrivit två böcker om sina upplevelser Jag måste berätta och Om stenarna kunde tala. På baksidan av den förstnämnda boken står det bland annat " I den här boken berättar hon om sitt dramatiska öde och om sin kamp för att förhindra att något sådant som förintelsen någonsin ska kunna hända igen". Jag tycker att böckerna är väldigt gripande och sorgliga, men samtidigt väldigt läsvärda. Det känns liksom så äkta när man vet att hon som har skrivit verkligen har varit med om det. 

Skärvor av ett liv heter nästa bok jag tänkte tipsa om, den är skriven av Hédi Freid. Hon tillhörde en judisk familj i Transylvanien som under Förintelsen först blev förda till ett getto och sedan till koncentrationsläger. Där blev hon och hennes syster Livia selekterade bort från sina föräldrar som gasades ihjäl. De överlevde och till slut blev de befriade av de vita bussarna. I boken berättar hon om sitt liv i koncentrationslägret. Jag träffade Hédis syster Livia på en föreläsning som vi var på med skolan. 

Annika Thor har skrivit en serie om två Judiska barn, de är dock skönlitterära böcker som inte är helt sanna. Men det som händer i boken har ändå hänt på riktigt. Serien handlar om Steffi och Nelli som är systrar, de är judar och lever tillsammans med sina föräldrar i Wien. Men när Andra världskriget bryter in blir det inte säkert för dem där. Systrarna skickas iväg till Sverige där de får bo hos en familj. Sedan får man följa med på deras resa. De stöter på många svårigheter som ett nytt språk, ny människor att lära känna och en hel ny värld. Den första boken heter En ö i havet och de de följande böckerna får man fortsätta följa deras liv. Det är väldigt spännande att läsa om, boken är underhållande samtidigt som man lär sig saker.

Jag tipsar verkligen om de här böckerna. De ger verkligen en förståelse för hur det var för dem drabbade under Förintelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar