söndag 17 januari 2016

När hundarna kommer - Recension

När hundarna kommer är en ungdomsbok skriven av Jessica Schiefauer. Den belönades med Augustpriset i barn- och ungdomskategorin 2015. Du kan hitta boken hos Bokus eller Adlibris.

Det är sommar och Ester och Isak har precis träffats. Deras kärlek spiras, de älskar varandra hur mycket som helst. Men så händer det som inte får hända. En ung pojke misshandlas till döds nere vid sjön och Isaks lillebror anklagas vara skyldig. Hur ska man hålla ett förhållande uppe när hela ens liv har plötsligt förändras?

Jag tyckte att den här boken var ganska jobbigt att läsa på grund av allt våld den innehöll och att karaktärerna i boken mådde dåligt psykiskt. Det var inte en så positiv berättelse och det gjorde att det inte var så kul att läsa. Men det kan också ha att göra med att jag kanske är lite för ung för den här boken. Jag tror att den passar bäst för de som är över 15 år. Men annars tyckte jag att boken var bra skriven och den var spännande. Jag fastnade inte helt för den, men det var ändå en bra bok. Den hade en hög igenkänningsfaktor, det gillar jag! Det bäst med boken är nog den vackra framsidan! Den är jättefin!

Jag ger När hundarna kommer 3 av 5 ugglor eftersom att jag gillade sättet den var skriven på och framsidan men jag tyckte att ämnet var lite jobbigt att läsa om och jag fastnade inte helt för boken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar