tisdag 5 januari 2016

Lida i en värld av stillhet - Recension

Lida i en värld av stillhet är en novellsamling skriven av Hanan Sabah Rydberg. Det är en framtidsdystopi som jag tror passar bäst att läsa för ungdomar eller vuxna. Du kan hitta boken hos Adlibris eller Bokus.

Jorden är inte som den en gång var, rotationen har börjat sakta ner. Det är kaos, naturkatastroferna blir fler och fler. Lida vandrar omkring i den nya, tomma världen. Men hon ser världen på ett annat sätt, det som finns kvar från förr är ord, berättelser och texter. Novellerna i boken är berättelserna som Lida läser, vi får följa jorden utveckling, veta mer om Lidas förflutna.

Jag tycker att boken har ett spännande upplägg och den liknar inte någon annan bok jag har läst. Det är kul med lite nytt och annorlunda! Jag tyckte också om att novellerna var så olika varann och hade olika teman som till exempel humor och skräck. De kändes lite poetiskt skrivna i språket och det vet jag inte riktigt vad jag tyckte om. Det var liksom fint skrivet på ett sätt men samtidigt kunde det ibland bli lite tråkigt att läsa. Vissa noveller hade ämnen som kunde kännas lite jobbigt att läsa om, det kunde exempelvis vara folk som var psykiskt sjuka eller dödade barn. Människor som mår dåligt helt enkelt. Ibland var boken inte heller så händelserik. Men jag tyckte ändå om den. Jag började fundera på om världen kommer att se ut så här om ett tag, ett tomt jordklot som har slutat snurra. Det känns otäckt. Jag tycker att man borde läsa den här boken, den är helt klart läsvärd. Jag tror att många människor skulle behöva det.

Jag ger Lida i en värld av stillhet 3 av 5 ugglor eftersom att den helt klart är läsvärd och en bra bok. Men ibland kunde det bli lite tråkigt att läsa och jag fastnade inte direkt för den.