söndag 27 mars 2016

A-Ö boktagen - En ynkryggad zebra?

Idag fortsätter jag med A-Ö boktagen som är en tag där man svarar på frågor om böcker för varje bokstav i alfabetet. Den här gången bjuder den på en ynkryggad zebra. Nej, jag skojade bara. Jag kommer att skriva om en feg karaktär och en karaktär jag inte visste vilken sida den var på. Det blir mycket Katarina von Bredow, men man måste ju lyfta fram sina favoritförfattare.

Y - Ynkrygg. En feg karaktär. Det finns många fega karaktärer i bokvärlden, men den här toppar listan. Vem är den största ynkryggen du har stött på i en bok?

Den här var lite klurig, men jag kom att tänka på Kevin i Han & dom, Katarina von Bredows mellanstadietrilogi. Jag har för mig att han var ganska feg och vågade inte riktigt vara sig själv. Han försökte vara tuff, men egentligen var han nog inte det. Jag kanske minns fel, men jag tror att han var så. Det var rätt så länge sedan jag läste den.

Z - Zebra. En karaktär du inte visste var god eller ond.
Är hen verkligen så ond eller god som hen utger sig för att vara? En karaktär du var osäker på vilken sida tillhörde. Alternativt en karaktär som visade sig inte vara på den sida du först trodde.
I Katarina von Bredows Räcker det om jag älskar dig? blir nittonåriga Fanny medveten om att hennes pojkvän, Johan har varit otrogen mot henne. De har alltid varit öppna och ärliga mot varandra och Fanny hade planer på att skaffa sig en framtid med Johan. I början av boken var allting perfekt och Johan verkade som en jättebra kille. Men sedan blev han den dumma i boken. Även Fanny ändrade skepnad. I början trodde man att hon aldrig skulle kunna vara otrogen, men sedan var hon det. Jag tycker att det kan vara lite spännande att läsa om karaktärer som förändras med ibland blir man liksom irriterad. Just den här boken var skriven på ett bra sätt så den var spännande att läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar