tisdag 15 mars 2016

Om jag inte märks - Recension

Om jag inte märks är en ungdomsbok skriven av Josefin Roos. Den är utgiven hos Vombat förlag och du kan hitta den hos Adlibris eller Bokus.

Emma och Ella har alltid varit bästa vänner trots att de är olika. Men när de börjar åttan förändras allt. Från att ha varit bästa vänner i vått och tort börjar Ella vara med de populära tjejerna i klassen, sminka sig och göra saker som Emma inte vill förstå att hon gör. Men Emma älskar fortfarande Ella och det kommer alltid vara så, hon är speciell. Hon känner sig bortglömd och ensam, tjejen som  nästan var hennes syster ignorerar henne och resten av klassen trakasserar hennes utseende. Emma hatar de stora brösten och den breda rumpan. Att hon har håriga ben, är kortklippt och klär sig i vad som anses som "killkläder" är de så kallade klasskamraterna inte sena att påpeka. Det finns ingen som förstår henne, hon är helt ensam. Som om inte det vore nog snurrar tusentals andra tankar runt i huvudet. Emma försöker hitta sig själv. Men det är inte så lätt att veta om man gillar killar, tjejer, både och eller kanske inget alls?

Jag tyckte om den här boken! Den var kort och lättläst, så det gick snabbt att läsa den. Men så mycket bra innehåll! Boken är helt uppbyggd på trettonåriga Emmas tankar och är skriven i jag-form. Det gör att det känns som att Emma berättar sin historia, då blir det trovärdigt. Emma har så bra tankar som gör att jag också börjar fundera. Varför behandlas killar och tjejer på så olika sätt? Varför måste man bete sig på ett speciellt sätt på grund av vilket kön man är född till? I Sverige, som sägs vara världens mest jämställda land har fortfarande kvinnor mycket lägre lön än män.

Boken hade en jättestor igenkänningsfaktor, det kan nog vilken tonåring som helst intyga. Jag kunde relatera till nästa varenda ord av Emmas tankar. Författaren har verkligen prickat helt rätt, precis så är det att vara tonåring i dagens samhälle. Jag känner igen hur hennes klasskamrater beter sig, synen på vuxna, Emmas tankar om nätmobbning, att det var mycket enklare att vara liten, könsroller och mycket mer. Redan efter två sidor var igenkänningsfaktorn så stor att man nästan kunde ta på den. Och jag älskar när jag kan relatera till det som händer i boken och känna igen mig! Det gör att jag känner mig trygg med att läsa boken på något sätt. Jag får det bekräftat att det finns fler som tänker som jag.

Jag rekommenderar den här boken till alla över 12 år, vuxna också, för den beskriver så otroligt bra hur det faktiskt är att vara tonåring i dagens samhälle! På något sätt känns den här boken fin och viktig för mig, därför tycker jag att alla sak läsa den! Jag tror även att den skulle fungera bra att läsa i skolan, det finns mycket att diskutera om relaterat till den här boken. Så alla svensklärare där ute, här är rätt bok för en höstadieklass. Dessutom är boken också ganska kort och lättläst vilket gör att den även passar för ovana läsare. Nu väntar jag bara på att någon i min omgivning ska läsa den här också så jag har någon att diskutera med, haha! Och jag ser fram emot fler böcker av Josefin Roos.

Jag tyckte verkligen om den här boken, jag kunde nästan relatera till varenda mening, den fick mig att börja fundera och den gjorde mig motiverad att vara mig själv. Därför får Om jag inte märks, av Josefin Roos 5 av 5 ugglor av mig.