tisdag 11 oktober 2016

Barnbok på svenska och arabiska

Jag fick med mig en jättefin bilderbok från Bokmässan, den heter Svalan och Snigeln hittar hem och är skriven av Anders Nyman och illustrerad av Fanny Felicia Svanberg. Jag läste boken i ett svep här om kvällen och tyckte att den var väldigt fin. Boken handlar om en svala som måste ge sig av söderut när det börjar bli höst. Alla djur har normer om hur deras natur ser ut. Svalor måste flytta när det börjar bli kallt och sniglar bär med sig sitt hem överallt. Svalan vill leva ett annat liv precis som sin kompis Snigeln. Med hjälp av Ugglan kanske de kan förverkliga sina drömmar.

Det speciella med den här boken är att den är skriven både på svenska och arabiska, det tycker jag är jättebra! Då kan man läsa samma historia i samma bok på två olika språk. Det tror jag kan var till en fördel om man pratar Arabiska och försöker lära sig Svenska. Jag hoppas att fler böcker blir utformade på det här sättet i framtiden för det är ju supercoolt!

Jag gillar också budskapet med boken, att man ska våga utmana sina rädslor och finna sin egna väg. Man måste inte vara på ett speciellt sätt bara för att normerna säger det. Väldigt fina illustrationer också! Svalan och Snigeln hittar hem rekommenderar jag verkligen! Speciellt för barn och vuxna som pratar Arabiska och håller på att lära sig Svenska. Den är toppenbra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar