tisdag 15 augusti 2017

Boktips inför skolstarten

Det är skolstartstider och därför tänkte jag tipsa om handlar just om att börja skolan, både i grundskolan och gymnasiet.

Mitt första tips är antologin Jag ska börja skolan som passar bra att läsa tillsammans med ett barn som snart ska börja skolan eller går i lågstadiet. Boken är utgiven av förlaget en bok för alla och skriven av ett flertal etablerade författare. I korta texter och berättelser får vi följa olika barn och allting handlar på något sätt om att börja skolan. Hur ser en skola ut? Vilka jobbar där? Vad gör man för någonting i skolan? Det är frågor som ställs i boken. Boke består både av korta berättelser, dikter och många bilder. Det gör att den passar bra till högläsning. Att man i boken får följa många barn tror jag gör att många lätt kan relatera. En fin och bra bok som jag rekommenderar!

En lite annorlunda bok som handlar om att längta till skolan är Lisbet och Sambakungen, av Emma Karinsdotter och Hanna Gustavsson. Den handlar om Lisbet som bor tillsammans med en piratkatt sin farmor Sambakungen som älskar geléhallon och att vara bäst. Tillsammans med dem har de cykeltävling, lagar glassange, ritar och lever livet. En dag får Lisbet ett brev om att hon ska börja skolan till hösten. Det gör Sambakungen jätteledsen eftersom att då är det här den sista riktiga sommaren. "Sommaren har dött, Lisbet. För i höst börjar skolan och då blir det aldrig mer några somrar. Då blir det sommarlov istället och dem går jättesnabbt." säger farmor Sambakungen. I boken får man läsa om hur Lisbet och Sambakungen gör den sista sommaren till den bästa genom att göra det de gillar bäst! En galen och humoristk bok som jag verkligen gillade! Den var verkligen annorlunda från andra böcker jag läst, men lite lik Loranga, Masarin och Dartanjang. Jag gillar hur den är så normbrytande och positiv! En fin högläsningsbok med fina illustrationer som alla borde läsa!

För de som går i högstadiet eller snart ska börja gymnasiet vill jag tipsa om böckerna om Eamnuel av Åsa Asptjärn. Det är en trilogi som består av böckerna Konsten att ha sjukt låga förväntningar, Manifest för hopplösa och Rimligt lyckade ögonblick. I de här böckerna får vi följa Emanuel Kent Sjögren när han går i nian och ska börja gymnasiet. Det är väldigt roliga och underhållande böcker som handlar om relationer och pinsamheter. I de två första böckerna handlar det mycket om gymnasievalet som Emanuel ständigt skjuter upp. Den sista boken Rimligt lyckade ögonblick handlar om när Emanuel börjar gymnasiet och den tyckte jag var väldigt spännande att läsa eftersom att jag själv börjar gymnasiet i höst.

Andra böcker som handlar om att börja skolan är Ninna och stormskolan av Matilda Ruta, Boken om att börja skolan av Helena Bross, Nina ska börja skolan Emil Gunér samt Sune börjar skolan av Anders Jacobsson och Sören Olsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar