torsdag 3 augusti 2017

Fantasy i Stockholm


De förlorade är den första delen i trilogin Den sista illusionen skriven av Henrik Fexeus. Boken är utgiven av Rabén & Sjögren och finns att hitta på Adlibris och Bokus.

I boken får vi följa både Ky och Adam. Ky råkar göra ett hål i sin vägg och det gör att hon upptäcker en värld hon aldrig skulle upptäckt annars. Samtidigt börjar Adam se konstiga saker som han inte kan förstå. På det mest otänkbara sättet möts Ky och Adam och tillsammans med Bossi, Gabriella, David och Jaquin dras de in i en kamp mot de grå.

När jag började läsa den här boken tyckte jag inte alls att den var bra. Det hände inte så mycket och det var nästan ingen dialog vilket gjorde det enformigt att läsa. Jag var på väg att ge upp boken men bestämde mig för att ge den en chans. Det är jag väldigt glad att jag gjorde för boken blev mer spännande ju längre in jag kom i boken.

Jag tyckte om den här boken eftersom att det inte bara var fantasy och äventyr. Det handlade även om kärlek och andra “vanliga” tankar. Jag gillade också att historian utspelade sig i Stockholm på platser man känner igen, till exempel Sergels torg och Kaknästornet. Men trots att jag gillade boken när jag kom in i den förstod jag inte riktigt allt. Den var lite luddigt skriven och det kändes inte som att man fick svar på allt. men samtidigt var det som gjorde att jag ville fortsätta läsa. Och eftersom att det här var den första delen i en trilogi kanske man förstår mer om man fortsätter läsa de kommande delarna.

Sammanfattningsvis var De förlorade en helt okej bok. Jag är glad att jag fortsatte läsa den, för den var faktiskt ganska spännande. Men det är ingen bok jag verkligen fastnade för då jag inte riktigt förstod allting. Därför får De förlorade av Henrik Fexeus 2 av 5 ugglor av mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar