onsdag 18 oktober 2017

PAX Maran

Maran är den nionde och näst sista delen i bokserien PAX av Åsa Larsson, Ingela Korsell och Henrik Jonsson. Boken är utgiven av Bonnier Carlsen och hittas på Adlibris och Bokus.

"Sanningen gör oss fria!"

Alrik och Viggo har räddat Iris från svarthäxan och bibliotekets skydd är försvagat. Maggan Migrän gör allt för att komma åt det hemliga biblioteket, nu har hon tagit hjälp av en mara och tagit sig in i Estrids drömvärld. Bara korpbröderna Alrik och Viggo kan stoppa det som håller på att ske. Att ta sig in i en dröm kan betyda livsfara, men de är tvungna att rädda Mariefred genom att ta sig in i Estrids dröm.

Näst sista PAX-boken och PAX-trion imponerar ännu en gång! De har än en gång bevisat att PAX är de bästa, snyggaste och mest spännande böckerna och nu ska jag berätta varför!

Det bästa med PAX-böckerna och det som också gör dem så bra är att man får uppleva alla olika känslor. Man slängs mellan ha dunkande hjärta av spänningen, till att skratta och gråta. Böckerna har en perfekt blandning av allt och så också Maran. På vissa ställen var boken så spännande att den inte gick att släppa, medan den i nästa stund var väldigt gripande och sorglig. En bra grej när boken var så spännande och läskig är att den också innehöll humor. Då får man stanna upp i allt det läskiga en stund och skratta vilket kan vara skönt. Det som gör böckerna roliga är ofta fyndiga formuleringar och saker som karaktärerna säger. Jag gillar hur Alrik och Viggo leker med språket och gör förkortningar.

Det som gör den här serien så bra är också att varje bok är sin egen. trots att de ingår i en serie och all böcker hör ihop så har ändå varje bok sin egne ton på något sätt. Det gör att det aldrig blir enformigt att läsa vilket det lätt kan bli när man läser fler böcker ur samma serie. Det jag också gillar med Maran är att det tas upp viktiga ämnen som kan vara lite jobbiga. Viggo känner att han har gjort fel vid ett tillfälle och är väldigt ledsen. Där kan man som läsare relatera till honom och det är också väldigt fint skrivet vilket gör att man berörs.

Jag älskar att ha PAX-böckerna stående i bokhyllan, dels för att det är så fantastiska böcker, men också för att de är så otroligt snygga. Maran är guldig med sidor som glittrar och jag tror att bara utseendet lockar till läsning. Varje PAX-bok har sin egen färg och alla böcker i serien pryds av fantastiska illustrationer av Henrik Jonsson. Med de svartvita illustrationer förstärks texten och bilderna visar både actionfyllda och känslofyllda scener. I samband med släppet av Maran kom också en målarbok där man själv kan färglägga bilder ur böckerna. Jätteroligt!

PAX är de mest spännande böckerna jag har läst och det tror jag mycket beror på hur författarna har planerat serien. Nu när man är i slutet av serien förstår man hur författarna har planterat ut olika saker längs vägen. Man får svar på lite i taget samtidigt som det kommer nya saker man inte riktigt förstår hur det hänger ihop. Det är otroligt spännande också tack vare alla cliffhangers. Nästan varenda kapitel avslutas med en cliffhanger vilket gör att man hela tiden vill fortsätta läsa. Dessutom avslutas alla böckerna i serien med en cliffhanger som gör att man direkt vill läsa nästa bok. Det tycker jag är ett bra knep för att locka barnen att fortsätta läsa serien samtidigt som det kan vara lite irriterande. Man vill ju veta hur det ska gå direkt, haha! När jag skulle börja läsa Maran hade jag först lite svårt att komma in i boken eftersom att jag inte riktigt kom ihåg hur den tidigare boken Vitormen slutade. Så ett tips är att läsa om lite av slutet i den tidigare boken så man har koll på det som händer. Jag längtar otroligt mycket tills alla böcker är ute, då ska jag ha ett riktigt PAX-maraton och läsa om alla böcker i ett svep!

Språket och sättet som PAX-böckerna är skrivna på är nog också en anledning till att de är så otroligt spännande. Texten är så koncentrerad och det händer saker hela tiden. Men jag tycker ändå att det blir en bra balans. Boken varvas med spännande scener och lugnare scener där man hinner varva ner men allt känns meningsfullt för berättelsen och inget används som utfyllnad. Jag tycker också om att böckerna är spännande på olika sätt. Det kan vara jättespännande när de slåss mot ett väsen men det kan också vara spännande på ett vardagligt sätt. En sak man kan vara säker på när man läser PAX är att man kommer bli överraskad. Det blir aldrig som man trott och böckerna är inte alls förutsägbara.

Maran tyckte jag var den mest känslofyllda av PAX-böckerna. Jag kände verkligen mycket för Alrik och Viggo. Den innehöll också ett väldigt spännande äventyr som inte liknar någon annan bok jag har läst. PAX är en unik bokserie och jag tycker verkligen att alla borde läsa den! Jag tror faktisk att Maran är min nya favorit bland PAX-böckerna. Den var otroligt spännande, berörande och underbar att läsa! Nu längtar jag efter den sista boken som kommer någon gång runt sommaren. Det känns jättekonstigt att serien snart är slut. Vad ska man göra sedan liksom? PAX är så beroendeframkallande att det kommer bli helt tomt när serien är slut.

Jag älskar verkligen PAX-serien och Maran var fantastisk, därför får den 5 av 5 ugglor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar