torsdag 9 juli 2020

TBR tag

Jag har blivit taggad av Mina skrivna ord att göra en TBR tag. Alltså en tag med frågor om böckerna jag ska läsa framöver. Den verkar lite klurig men jag ska försöka mig på att svara på frågorna så gott jag kan! 

1. Vilken bok har du inte kunnat avsluta?
En bok som jag började lyssna på som ljudbok för ett tag sedan och inte har avslutat är Samlade verk av Lydia Sandgren. Det är en bok som många har läst och gillat och jag tyckte att den verkade intressant. Den är inte dålig men lite långdragen. Jag hörde av någon att den inte kommer igång förrän 600-nånting sidor in i boken och då kände jag att jag inte orkade fortsätta lyssna så länge. 

2. Vilken bok har du inte läst för att du inte haft tid? 
En bok jag inte tagit mig tid till är Hitta mig av André Aciman. Det är uppföljaren till Call me by your name och jag fick den i julklapp men har inte läst den än vilket jag skäms lite för. Men det har kommit så många andra intressanta böcker som har gått före. Jag ska läsa Hitta mig i sommar, det lovar jag!

3. Vilken bok har du inte läst än för att det är fortsättningen på en serie?
Järnrosen som är andra delen i serien Imperiets arvingar. Jag tyckte den första boken var lite för mycket scifi för min smak så jag kommer nog inte att fortsätta läsa serien.

4. Vilken bok har du inte läst än, eftersom den är helt ny?
Då svarar jag Ingen sommar utan dig som är andra boken i Jenny Hans sommartrilogi. Den kom ut här i början av juli eller slutet av juni så den har jag inte hunnit läsa än men det ska jag göra snart!

5. Vilken bok har du inte läst än, eftersom du har läst en bok av samma författare och den tyckte du inte om?
Jag har läst några böcker av Anna Jakobsson Lund som inte riktigt har fallit mig i smaken då det är fantasy och scifi hon oftast skriver och jag inte riktigt förstår mig på den genrerna. Därför har jag inte läst hennes bok Tredje principen. De som gillar den typen av böcker skulle nog gilla hennes böcker och jag gillar Anna som person mycket. Jag har läst hennes lättlästa böcker som är lite mer vardagliga och de gillar jag verkligen, så hon är absolut en duktig författare trots att jag inte gillat alla hennes böcker.

6. Vilken bok har du inte läst än, för att du inte riktigt känner för det?
I julas fick vi i elevrådet en bok i present av rektorerna som tack för vårt arbete under den terminen. Jag valde boken Damen som köpte en buss och bara drog av Judy Leigh. Det verkade vara en rolig feelgood-bok, men nu har den stått i min bokhylla oläst sedan dess och jag känner faktiskt inte riktigt för att läsa den. Men vi får se!

7. Vilken bok har du inte läst än eftersom den är gigantisk? 
Den nya dagen gryr - Karin Boyes författarliv av Johan Svedjedal är nog den tjockaste boken jag äger. Jag har till och med använt den som vikt att träna med för att den är så tung. Den fick jag i födelsedagspresent för några år sedan och har dragit mig för att läsa den sedan dess. 

8. Vilken bok har du inte läst än, för att omslaget lockade och det sedan visade sig att den inte hade så bra recensioner? 
Efter att ha läst To kill a mockingbird fick jag veta att Harper Lee även hade skrivit en bok som heter Ställ ut en väktare. Då blev jag sugen på att läsa även den boken. Men sedan fick jag höra att den inte alls håller samma kvalité som den första boken. Egentligen blev jag inte sugen på att läsa den för att omslaget lockade, men jag väljer den boken här ändå!

9. Vilken bok avskräckar dig mest från din olästa hög?
I min läshög finns boken Pärlfiskaren av Karin Erlandsson men eftersom jag vet att den har lite fantasy-inslag har jag blivit lite avskräckt från att läsa den då jag inte brukar gilla fantasy-böcker. Men jag har hört mycket bra om boken så jag ska nog försöka mig på den ändå. 

10. Tagga någon! 
Jag taggar Lexie på Tusen sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar