tisdag 28 juli 2020

Jag. Har. Inga. Ord. Kvar.

Under hösten och en bit in på våren har Sörmland berättar anordnat Poetry slam-tävlingar i Eskilstuna där jag bor som jag varit och lyssnat på. Anna Bergfors är en av dem som varit med och tävlat flera gånger. En av texterna hon läst och som jag berörts av heter Jag. Har. Inga. Ord. Kvar. Det är också titeln på Anna Bergfors debutbok som jag har fått läsa. Jag. Har. Inga. Ord. Kvar. är en prosasamling som Anna har skrivit för att få utlopp för sina känslor om att ha en son som är missbrukare. Hon skriver att skrivandet har varit ett sätt för henne att kunna andas och sätta ord på sina känslor. Med boken vill hon kunna stötta andra som går igenom liknande saker som hon gjort. 

Några av texterna i boken kände jag igen sedan tidigare genom Poetry slam-tävlingarna. Boken inleds med texten som har samma namn som boken, Jag. Har. Inga. Ord. Kvar. som handlar om det svåra i att ha en son som missbrukar, att planera för de levandes begravning och att använda skrivandet som ett sätt att sätta ord på sina känslor. Det är en bra inledning till boken som i flera korta texter tar upp olika aspekter, tankar och upplevelser kring att ha en son som är
missbrukare. Boken har också illustrationer gjorda av Anna Bergfors mamma som gestaltar de olika texterna. 

Anna Bergfors skriver ärligt om sina tankar och känslor. Det känns fint att få ta del av hennes upplevelser och få någon typ av förståelse av hur det kan vara att vara anhörig till någon som missbrukar. Jag själv har inga liknande erfarenheter men jag kan tänka mig att andra som varit med om liknande saker kan känna igen sig i det Anna skriver. 

Det är roligt att läsa böcker skrivna av lokala författare och precis som jag bor Anna Bergfors i Eskilstuna. Kanske kan hennes bok Jag. Har. Inga. Ord. Kvar. bidra till förståelse, tröst och igenkänning. 

Titel: Jag. Har. Inga. Ord. Kvar.
Författare: Anna Bergfors 
Förlag: Books on demand
Åldersgrupp: vuxna 
Köp: t.ex hos Adlibris eller Bokus 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar