lördag 15 augusti 2020

Om det regnar i Ahvaz

Om det regnar i Ahvaz är Nioosha Shams debutroman. Det är en ungdomsbok som utspelar sig sommaren efter studenten och boken lyckas verkligen fånga känslan av att ha hela livet framför sig. Det handlar också om att bli kär men inte riktigt våga lita på personen fullt ut. En välskriven roman som jag verkligen gillade. 

I Om det regnar i Ahvaz får vi lära känna Ava och följa hennes sista veckor innan studenten och läsa om sommaren efter studenten. Ava tror inte på kärlek. Men så möter hon Nadja och allt förändras. För första gången blir Ava kär på riktigt och till en början är allt fantastiskt. Men Nadja har en bästa kompis som heter Joel och som hon tidigare varit tillsammans med. Joel verkar fortfarande gilla Nadja och Ava kan inte riktigt lita på att Nadja verkligen släppt honom. Dessutom är Nadja oberäknelig, ibland hänger de flera dagar i sträck och allt är underbart men sedan hör hon inte av sig på ett långt tag. Allt detta gör att Ava inte riktigt vågar hänge sig åt Nadja. Samtidigt är det något som är konstigt med Avas lillebror, han är nästan aldrig hemma och när han är det stänger han bara in sig på sitt rum. Ava känner på sig att han håller på med något skumt. 


Den här berättelsen fångade mig direkt och när jag väl hade börjat läsa boken kunde jag nästan inte sluta. Jag gillade karaktärerna, handlingen och sättet boken var skriven på. Dessutom var det rätt tidpunkt för mig att läsa boken då jag tog studenten i början av sommaren. Jag kände igen mig mycket i Avas tankar om att ta studenten: 

"Men det som tog allra störst plats i min hjärna de här dagarna var hur det skulle gå för oss tre. Ava-Mira-Hugo, den bästa treenigheten sen upptäckten av triangeln. Vi skulle aldrig mer hålla utkik utanför kopieringsrummet, vi skulle aldrig mer gå till Folkets Kebab när det var äcklig skolmat, vi skulle aldrig mer armbåga Kasper på gympan och få sitta på bänken resten av lektionen. Någon skulle dra, vi skulle hitta nya vänner, vi skulle växa åt olika håll. Och den tanken var ren skräck." 


Ava är en intressant karaktär att läsa om. Hon är cool, självständig och tror på sig själv men samtidigt har hon mjukare sidor. Boken är skriven på ett sätt som passar hennes personlighet och det känns verkligen som att man får lära känna hur hon är utifrån hur boken är skriven. Förutom Ava, Nadja, Joel och Avas familj är Avas kompisar Mira och Hugo två viktiga karaktärer i boken. De gör allt tillsammans och är Avas trygghet. Jag gillar även hur de är beskrivna och är det några litterära karaktärer jag skulle vilja träffa i verkligheten så är det dem. 


Om det regnar i Ahvaz är en välskriven bok som man bara flyter igenom. Det beror dels på att den är lättläst men också på att berättelsen är så intressant. Man står verkligen bakom Ava och vill att det ska gå bra för henne. Hon förtjänar att bli bättre behandlad av Nadja som bara kommer till Ava när hon tycker det passar. Samtidigt är det intressant att lära känna Avas familj och sidoberättelsen kring hennes bror. 


Under de dagar det tog för mig att läsa de 287 sidorna av Om det regnar i Ahvaz befann jag mig verkligen i Avas universum. Jag gillade boken mycket och hoppas att få läsa mer av Nioosha Shams i framtiden. Om det regnar i Ahvaz är en strålande debutroman med verklighetstrogna karaktärer, en intressant handling och ett medryckande språk.


Titel: Om det regnar i Ahvaz

Författare: Nioosha Shams

Förlag: Bonnier Carlsen

Åldersgrupp: 15+

Köp: t.ex Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel

1 kommentar:

  1. Tycker likadant, skulle vara jättekul att träffa Mira och Hugo i verkliga livetXD

    SvaraRadera