fredag 28 augusti 2020

Sommarminnen genom böckerna

Sommaren lider mot sitt slut. Snart är det dags att säga hejdå till dopp i sjön, solnedgångar och kvällar utomhus. Men innan vi lämnar sommaren 2020 bakom oss vill jag se tillbaka på allt roligt jag gjort, alla platser jag besökt och alla världar jag upplevt. När jag tänker tillbaka på böcker jag läst kan jag minnas känslan som jag hade när jag läste den boken och platsen jag befann mig på när jag läste den. Idag tänkte jag därför skriva om mina bästa sommarminnen genom böckerna. 

Midsommarafton firade jag vid min familjs sommarstuga i Kvicksund. Då läste jag Drömmarnas skepp av Johanna Wilson som är en historisk roman där nutid och dåtid vävs ihop. Jag tyckte det var intressant att läsa om 1600-talet. Boken har också ett fint omslag som matchade solnedgången. 


Efter midsommar var det väldigt varmt i någon vecka. Då sov jag på en madrass på balkongen några nätter och det var väldigt härligt att somna i frisk luft och väckas av solen. Jag låg kvar under täcket medan det blev varmare och varmare. Böckerna jag läste under de här dagarna var Spökdiktare och slottspoeter av Tove Berggren och Åsa Asptjärns senaste bok Perfekt väder för lidande. Tove Berggrens bok handlar om några barn som är på ett skrivarläger och genom den boken togs jag verkligen tillbaka till skrivarlägret som jag var på året innan. Båda böckerna gillade jag mycket och slukade på bara någon dag var.


I början av juli firade vi mina föräldrars bröllopsdag med en helg i Örebro. Där besökte jag Lindhska bokhandeln och köpte Stolthet och fördom av Jane Austen som tog nästan hela månaden att läsa även om jag läste några böcker emellan då den var lite för långsam för min smak. 


Under sommaren har jag också läst Jenny Hans sommarserie. Den första, Sommaren jag blev vacker, blev utläst i slutet av maj, Ingen sommar utan dig läste jag i juli och den tredje boken, Sommar för evigt, i början av augusti. Jag gillade de två uppföljarna mycket mer än den första boken och slukade både vid två olika tillfällen i sommarstugan. Den andra boken hade jag med mig överallt när jag läste den. Jag läste på morgonen i sängen, under dagen när vi var ute med båten till en ö och på kvällen innan kvällsdoppet. Jag bokcirklade också böckerna med Lexie från bloggen Tusen sidor. Två gånger digitalt och en gång träffades vi i Mariefred och gick PAX-ljudvandringen och då passade vi på att även ha bokcirkel. 




24 juli firade jag juliafton tillsammans med min familj och bästa kompis Malva. Vi firade genom att göra glassagne precis som de gör i Lisbet och Sambakungen av Emma Karinsdotter.



En bok jag verkligen fastnat för i sommar är Carlstensveckan av Johanna Schreiber som jag började läsa i sommarstugan. Den handlar om ett seglarläger och är en väldigt somrig bok. Jag läste ut den på färjan till Gotland och det gjorde att resan gick snabbt! 



På Gotland läste jag ungdomsromanen Om det regnar i Ahvaz av Nioosha Shams och serieromanen Heartstopper: Volume 1 av Alice Oseman. Två fina böcker om det svåra med kärlek. Jag lyssnade också på Vi på Saltkråkan som ljudbok och den gav mig verkligen den rätta sommarkänslan.


I augusti har jag förutom att läsa körkortsteori också läst några böcker om att gå i skolan. Bland annat Livets hårda skola av Emma Karinsdotter och Nina i ettan av Emi Gunér. Ett fint minne från augusti var också när jag en kväll läste Diamantkungen av Peter Lindström under en filt på altanen vid vår sommarstuga.



Har du några fina bok-sommarminnen? Klicka här om du vill läsa om mina sommarminnen från förra sommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar