onsdag 12 augusti 2020

Boktips på temat skolstart

Det är skolstartstider och det kan kännas på många olika sätt. Pirrigt, roligt, spännande eller läskigt. Oavsett hur det känns finns det böcker som handlar om att börja skolan och tar upp olika känslor och tankar kring det. I det här inlägget tipsar jag om tre böcker på temat skolstart. Två av dem passar bra för barn som ska börja skolan för första gången eller går i lågstadiet och en passar för de som går i högstadiet eller gymnasiet.

Mitt första tips är antologin Jag ska börja skolan som passar bra att läsa tillsammans med ett barn som snart ska börja skolan eller går i lågstadiet. Boken är utgiven av förlaget En bok för alla och skriven av ett flertal etablerade författare. I korta texter och berättelser får vi följa olika barn och allting handlar på något sätt om att börja skolan. Hur ser en skola ut? Vilka jobbar där? Vad gör man för någonting i skolan? Det är frågor som ställs i boken. Boken består både av korta berättelser, dikter och många bilder. Det gör att den passar bra till både högläsning och att läsa själv. Att man i boken får följa många barn tror jag gör att många lätt kan relatera. 



Jag vill också tipsa om Boken om att börja skolan av Helena Bross och Emma Göthner. Helena Bross har skrivit många bra böcker för nybörjarläsaren och det här är en bok om att börja skolan som passar både som högläsning och att läsa själv. Boken handlar om en hel klass som nu börjar ettan. Vi får läsa ur alla barns perspektiv, i varje kapitel följer man ett nytt barn i klassen. Det handlar om att vara nervös inför första skoldagen. Kommer det blir svårt att få nya kompisar? Måste man kunna skala potatis själv när man går i skolan? Boken utspelar sig sedan under hela skolåret och allt roligt som händer under året vilket gör att man verkligen får en bild av hur ett typiskt skolår kan se ut. Jag kände igen mig mycket. Det jag gillar mest med Boken om att börja skolan är att man får följa alla barn i en klass vilket gör att det finns något att känna igen sig i för alla. Jag kände igen mig mycket i det här om att undra om man måste kunna skala potatis själv när man går i skolan. Det vet jag att mina föräldrar sa att man behövde kunna när jag skulle börja i skolan. Men sen hjälpte lärarna oss med det ändå. 



Till den som går i högstadiet eller gymnasiet och vill läsa en bok som utspelar sig i skolmiljö vill jag tipsa om Konsten att ha sjukt låga förväntningar av Åsa Asptjärn. Boken handlar om 15-åriga Emanuel Kent som lever efter mottot att alltid ha sjukt låga förväntningar. För om man förväntar sig att det ska gå jättedåligt och så går det bättre än man trott, då blir man ju gladare! Emanuels enda kompis heter Tore. Det har alltid varit de två; Tore med de gröna stövlarna och Emanuel med de tajta byxorna. Men nu börjar Emanuel fundera på om han är kompis med Tore för att han vill eller om han inte har något annat val. Det har börjat en ny tjej i klassen som heter Bianca. När Tore är borta från skolan är Emanuel med Bianca och Ammis. Det är bra, då slipper han vara med Tore för en gång skull. Han snackar skit om Tore för dem för att känna sig cool men det gör att allt bara blir fel. Han och Tore blir osams och det börjar spridas rykten om Emanuel och till råga på allt råkar han förstöra festen han blivit bjuden på. Boken är väldigt humoristiskt skriven. Den är skriven ut Emanuels perspektiv där han är som en vägledare för andra ungdomar. Om han gör bort sig så behöver vi som läser inte göra samma misstag. Karaktärerna är roliga att läsa om och jag gillar att boken utspelar sig mycket i skolan. I Konsten att ha sjukt låga förväntningar går Emanuel i nian men i uppföljaren Manifest för hopplösa börjar han i gymnasiet. Så om man vill läsa en bok om att börja i gymnasiet kan man läsa den andra boken om Emanuel. 



Om du har ett bra boktips på temat skolstart får du gärna lämna en kommentar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar