tisdag 4 augusti 2020

Läst i juli

Den andra sommarmånaden är över och det har varit en ganska kall men ändå fin sommarmånad. Jag har spenderat den i sommarstugan, på Gotland och hemma, ofta med näsan i en bok. Men jag har också gjort mycket annat som till exempel att plugga körkortsteori och varit iväg på utflykter. Det har blivit många böcker lästa under månaden trots att jag också gjort mycket annat.



En stark nolla av Sara Lövestam var den första boken jag läste. Det är en ungdomsbok som handlar om Texas som skapar ett instagramkonto där han låtsats vara en tjej för att prata med en kille i hans klass som han är kär i. En underhållande berättelse med både humor och allvar. 


Elesiv och de förbjudna fåglarna av Sanna Larén och Ida Abrahamsson är en bilderbok som passar för barn i olika åldrar. Den handlar om vad som händer när man börjar tillåta främlingsfientlighet i ett samhälle. Boken beskriver ämnet på ett bra sätt så att barn ska förstå och kan nog väcka många intressanta och viktiga diskussioner.

Räven som inte kunde hålla färgen av Kari Melander och Magdalena Brunsell 
är en bilderbok som är skriven på rim. Den handlar om en räv som färgas i olika färger. Jag tyckte den var roligt skriven och tror att den kan passa bra som högläsning. 

Det bästa som har hänt mig av Johanna Schreiber lyssnade jag på som ljudbok efter att ha läst och gillat hennes nya bok Tolv veckor med dig. Även det här är en feelgood-bok men den här gången får vi följa tre nyblivna mammor som har olika svårigheter i livet som föräldrar. De lär känna varandra och en stark vänskap växer fram trots att de är väldigt olika. Jag tyckte det var en mysig bok och gillade verkligen karaktärerna och deras relationer till varandra. 

Brevet från mig av Lena Sjöberg är en diktsamling för unga. Jag tyckte mycket om Lena Sjöbergs diktbok för mellanåldern som heter Min syster är ett spöke och andra dikter och hade därför höga förväntningar på den här. Illustrationerna i Brevet från mig var lika fina men tyvärr höll inte dikterna samma höga nivå även om jag gillade rimmen och en del av dikterna mycket. 

Boken om att börja skolan av Helena Bross trodde jag att jag hade läst när jag lånade hem den för att tipsa om på radio inför skolstarten i augusti. Det visade det sig att jag inte hade. Så den fick jag läsa och det är jag glad för att jag gjorde. Det är en fin bok om att börja skolan där man får följa alla barnen i en klass. 

Jag. Har. Inga. Ord. Kvar. av Anna Bergfors är en prosasamling om att leva som anhörig till en son med missbruksproblem. Anna Bergfors bor i Eskilstuna precis som jag och därför var det intressant att läsa en bok skriven av en lokal författare. Dessutom tar boken upp ett viktigt ämne!

Ingen sommar utan dig av Jenny Han är andra boken i sommarserien om Belly och huset i Cousins. Den första boken var lite av en besvikelse då jag inte tyckte att det hände så mycket i den och att relationerna kändes lite märkliga. Men Ingen sommar utan dig innehöll det jag gillade i den första boken, sommarkänslor, ett bra språk och fina miljöer. Det blandat med djupare känslor och många olika händelser gjorde att jag verkligen gillade den boken. I augusti ska jag läsa den tredje boken och det ser jag fram emot!

Stolthet och fördom av Jane Austen läste jag nästan under hela juli månad. Den tog lång tid för mig att ta mig igenom då jag inte riktigt fastnade för berättelsen och tyckte att den var seg och långdragen. Men jag tog mig till slut igenom den och kan nu säga att jag har läst den, om det var värt det vet jag inte riktigt, men det är i alla fall coolt att ha läst en bok från 1800-talet.

Carlstensveckan av Johanna Schreiber läste jag eftersom jag gillat allt annat jag läst av författaren. Det är en ungdomsbok från 2013 som utspelar sig på ett seglarläger. Väldigt somrig och mysig bok tyckte jag!

Om det regnar i Ahvaz av Nioosha Shams är en ny ungdomsbok om sommaren efter studenten. Det passade väldigt bra för mig att läsa då jag också precis tagit studenten precis som Ava i boken. Jag gillade boken mycket och kommer snart att recensera den.

Heartstopper: Volume 1 av Alice Oseman är en serieroman för unga som jag läste under juli. Jag har sett många som gillat den på instagram och blev därför sugen på att läsa den. Det är en fin berättelse om två killar som möts och kommer allt närmre varandra. Jag är inte så van vid att läsa serieromaner så det var roligt att göra det. Den är på engelska men det var inte ett så svårt språk så det var lätt att hänga med även om man som jag inte läser på engelska så ofta.




I augusti hoppas jag på mycket bra läsning! Jag ska klämma ur det sista av sommarläsningen innan jag börjar på högskolan även om det kommer att bli mycket körkortsteori även den månaden. Vad har du läst i juli och vad ser du fram emot att läsa i augusti?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar