onsdag 11 augusti 2021

Böckerna om Karlsson på taket

I juli när jag inte hade någon ljudbok att lyssna på blev jag sugen på att ta mig an någon av Astrid Lindgrens böcker som ljudbok. Hon har själv läst in många av dem och jag har lyssnat på fler av hennes böcker. Jag har som mål att läsa alla Astrid Lindgrens böcker för att få återuppleva berättelserna i någorlunda vuxen ålder. Den här gången föll valet på böckerna om Karlsson på taket. Jag har tidigare sett filmen Världens bästa Karlsson och jag har starka minnen från Karlsson-teatrar på Astrid Lindgrens värld och när man åker in i Karlssons hus i Sagotåget på Junibacken. Men jag tror faktiskt inte att jag läst böckerna tidigare så det var helt klart dags att göra det nu.

Den första boken heter Lillebror och Karlsson på taket och handlar om Lillebror som är en vanlig pojke som bor i Vasastan i Stockholm. En dag flyger Karlsson in i hans rum. Karlsson är en vacker och lagom tjock man i sina bästa år som bor uppe på taket på huset där Lillebror bor. Karlsson har en propeller på ryggen som gör att han kan flyga och han blir en rolig lekkamrat till Lillebror. Det är bara det att han råkar ha sönder Lillebrors ångmaskin och när Lillebror ska försöka berätta för sina föräldrar om Karlsson tror de bara att han är ett påhitt. 

Bok två heter Karlsson på taket flyger igen och i den fortsätter filurandet som Karlsson drar med Lillebror på. Lillebrors mamma har åkt iväg till mormor för att vila upp sig och i Lillebrors familj har de fått en ny husförståndarinna, Fröken Bock, eller Husbocken som Lillebror och Karlsson kallar henne för. Fröken Bocks syster Frida har fått vara med i tv och berätta om de spökerier hon upplevt och Karlsson kommer på att de ska "tirritera" fröken Bock vilket gör att hon tror att det spökar. Men det är ju bara Karlsson. 

I den tredje boken Karlsson på taket smyger igen läser Lillebror i tidningen om att man kan få 10 000 kr om man hittar den flygande "spionen" som flyger runt i Vasastan. Han förstår direkt att det är Karlsson de tror är en spion och nu måste han se till att Karlsson håller sig undan. Men det är inte så lätt när han har både Husbocken och farbror Julius att "tirritera" och filura med. 

Jag älskar Astrid Lindgrens sätt att skriva och berätta historier på. Det är en fröjd att lyssna på berättelserna om Lillebror och Karlsson på taket inlästa av henne själv. Karlsson är en fantastiskt karaktär och det är underhållande att läsa om hur "tirriterar" och filurar. Det blir aldrig tråkigt att läsa och jag skrattar högt flera gånger under läsningen. Fantastiska böcker som jag tror kan uppskattas av barn även idag trots att böckerna har en del år på nacken.

1 kommentar:

  1. Du har så rätt, böckerna om 'Karlsson på taket' är helt underbara!! Läste de som barn och de har verkligen etsat sig fast :-)

    SvaraRadera