torsdag 19 augusti 2021

Skolskildringar

Det är skolstartstider och jag tycker det är en härlig tid på året. Det blir en nystart och så får man ju köpa nya block och pennor till skolåret. Skolan är också en spännande miljö att läsa om i böcker och i det här inlägget tänkte jag tipsa om några bra skolskildringar för olika åldrar.

En perfekt bok att läsa för den som precis har börjat skolan är Boken om att börja skolan av Helena Bross och Emma Göthner. Den handlar om en hel klass som ska börja i ettan och i varje kapitel får man följa ett av barnen. Boken utspelar sig sen under hela skolåret och det finns verkligen något för alla att känna igen sig i eftersom det handlar om en hel klass. 

Om man vill läsa en rolig bok som till viss del utspelar sig i skolan vill jag rekommendera Livet hårda skola av Emma Karinsdotter. Det är den andra boken om Lisbet och Sambakungen och nu har Lisbet börjat i Päronskolan. Hon tycker det är roligt att gå i skolan men hon tycker också synd om farmor Sambakungen som får vara alldeles ensam med Sixten om dagarna. Sambakungen vill också gå i Päronskolan och tänker att om hon tar bort 6:an i sina 67 år blir hon också 7 år precis som Lisbet och kan gå i skolan hon också. Men det tycker inte läraren Maj-Lis är någon bra idé så istället startar Sambakungen sin egen skola - Livets hårda skola. En humoristisk högläsningsbok om att gå i skolan.

Även böckerna om Athena är riktigt rolig läsning. En av böckerna heter Athena - Hur svårt kan det vara?! och i den måste Athena och hennes kompisar i Rädda-jorden-klubben rädda lindarna på skolgården som alla barn gillar att leka i. Det sägs att de har drabbats av en parasit men det är något som inte stämmer och de måste ta reda på vad. En bok för mellanåldern som visar att barn kan göra skillnad på sin skola.

En bokserie som alltid ger mig en skolkänsla är Harry Potter-serien. Även om jag aldrig gått på en magisk internatskola kan jag känna igen mig i skolskildringen. Det är något särskilt med internatskolor som gör de spännande att läsa om. Böckerna om Harry Potter utspelar ju sig också alltid under ett skolår. Har man gillar Harry Potter och vill läsa någon annan spännande bok om en internatskola skulle jag tipsa om Järvhöga-trilogin av Camilla Sten där de två böckerna Bergtagen och Midnattsblot hittills kommit ut.

Ännu en spännande bok som utspelar sig på en skola är Norra Latin av Sara Bergmark Elfgren. I boken stängde aldrig gymnasiet Norra Latin i Stockholm och vi får följa Tamar och Clea som börjar på teaterlinjen. Tamar kommer från Östersund och gillar teater och Clea kommer från en känd skådelspelarfamilj i Stockholm. Det börjar hända märkliga saker och Tamar börjar nysta i skolans historia. En riktigt spännande bok där skolmiljön gjorde mycket för stämningen. 

Sedan måste jag ju också nämna min absoluta favorit bland alla fiktiva skolor jag läst om - Sibylla allmänestetiska läroverk i Anna Ahlunds Uppsala. Den finns med i hennes böcker Saker ingen ser och Ganska nära sanningen och är en helt underbar plats. Det är en gymnasieskola med olika estetiska program, en vacker miljö och en härlig atmosfär där alla får vara sig själva. I Saker ingen ser får vi följa ett helt gäng elever på skolan under ett år och i Ganska nära sanningen upplever vi Byllis genom Nicos ögon när hen kommer som ny till skolan. Har ni inte läst Anna Ahulnds böcker måste ni definitivt göra det! 

Nu vill jag veta vilka som är era bästa böcker med bra skolskildringar! Lämna en kommentar nedan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar