lördag 14 augusti 2021

3 x mellanåldersläsning om vänskap

Nu under sommaren jobbar jag på biblioteket och att omges av böcker varje dag är fantastiskt. Nästan varje jobbpass hittar man intressanta böcker att låna och idag tänkte jag berätta om tre böcker jag lånat från mellanåldershyllan på senaste tiden. Den gemensamma nämnaren mellan böckerna är att de alla handlar om vänskap på något sätt.

En av böckerna är Allt som rimmar på kär av Elin Hansson som är översatt från norska av Sara Ohlsson. Den handlar om Gro vars bästa kompis Mina blir kär i en ny kille varje vecka. En dag börjar det en ny kille i deras klass. Han heter Josh och kommer från USA. Gro som aldrig varit kär förut kommer snart underfund med att hon nog är kär i Josh. Men såklart har Mina redan paxat honom. Några dagar i veckan brukar Gro gå hem till sin mormor och gå ut med sin mormors hund Maggie. Gros mormor berättar hur det känns att vara kär och beskriver det som att det känns som en oljetank rakt in i magen. I hundrastgården verkar Maggie också ha hittat någon att bli kär i. Allt som rimmar på kär är en underhållande bok med älskvärda karaktärer. Jag gillar att man får läsa om såväl relationen mellan Gro och Mina och relationer över generationsgränser. Det är en berättelse att känna igen sig i för alla som går eller har gått på mellanstadiet. Något som ger en extra krydda till berättelsen är också att man får läsa de dikter som Gro skriver om det som händer i hennes liv och det hon känner. 

Emma Askling är tillbaka med en ny mellanåldersbok. Den heter Hajpen och handlar om Lea vars bästa kompis Ayla har börjat vara med en annan tjej i klassen. Lea känner sig ensam men något som gör tillvaron lite roligare är att hon och hennes kompis Affe bestämmer sig för att göra en skoltidning. De ska skriva om eleverna på skolan och saker som händer och det ska vara hemligt att det är dem som gör den. Snart är det dags för den stora innebandyturneringen där klasserna från olika skolor ska spela mot varandra. Den tänker de såklart skriva om. Hajpen kan inspirera barn att själva starta en skoltidning eller skolblogg. Det är en intressant berättelse som verkligen beskriver hur det kan vara att gå på mellanstadiet. Även den här boken handlar mycket om vänskap och jag tror att många i målgruppen skulle gilla den!

Den tredje boken jag vill tipsa om heter Nån som jag och är skriven av Boel Gerell. I den får vi lära känna Ida som mest av allt vill vara som alla andra men det är inte så lätt när man har en mamma som är konstnär och bara köper second hand-kläder till en. Ida vill ha en kompis, då skulle allt vara så mycket lättare. Hon vill att det ska börja någon ny i hennes klass som hon kan bli kompis med. Det börjar faktiskt en ny kille i klassen men han är jättekonstig. Han heter Ufuk och älskar rymden. Ufuk verkar vilja vara med Ida men inte kan hon väl vara med någon som är så konstig? Även i den här boken handlar det om relationer över generationsgränser. Ida träffar ofta sin morfar som är uppfinnare och lite annorlunda han också. Det är intressant att få möta olika typer av karaktärer och jag tror att många kan känna igen sig i Idas tankar om att vara ensam och annorlunda. 

Vänskap kan vara både svårt och enkelt, roligt och jobbigt. Det är en viktig del i våra liv som jag verkligen gillar att läsa om. När jag läser böcker för mellanåldern tas jag tillbaka till min egen mellanstadietid och Elin Hansson, Emma Askling och Boel Gerell är tre författare som verkligen är duktiga på att skildra hur det kan vara att gå på mellanstadiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar