onsdag 23 februari 2022

4 x mellanåldersläsning

Jag fortsätter på mellanålderstemat även den här veckan och tänkte tipsa om fyra böcker för 9-12 åringar. Det är fyra väldigt olika böcker och alla kan nog hitta något att lockas av. 

Den första boken jag vill rekommendera är Dödsängeln av Johan Rundberg som är den tredje boken i serien Månvind och Hoff. Här får vi möta Mika igen och den här gången får hon hjälpa konstapel Valdemar Hoff med ett fall där en fin flicka försvunnit från sin familj. De får nys om en stor hemlighet och blir indragna i ett mysterium som också visar sig ha med Mikas förflutna att göra. Än en gång har Johan Rundberg skapat en hisnande spännande historia som utspelar sig i slutet av 1800-talet i Stockholm. Det är omöjligt att sluta läsa och man rycks med i allt Mika har för sig. Det är också intressant att man i den här boken får veta mer om Mikas bakgrund och hur det var att leva som barnhusbarn under den här tiden. Språket lyckas vara både vackert och målande samtidigt som det är enkelt att ta till sig. Det gör att boken passar för såväl barn som ungdomar och vuxna. Jag rekommenderar verkligen Dödsängeln men läs de första delarna Nattkorpen och Tjuvdrottningen först. Nyligen avslöjade också Johan Rundberg att det kommer en fjärde bok om Mika. Det ser jag fram emot!

En annan spännande bok för mellanåldern är Agnes Evander och De dödas sjö och Anna Lundgren. Den handlar om Agnes som alltid har varit ganska utanför i skolan. Men en dag upptäcker hon att hon har en förmåga att kunna se in i framtiden. Hon får plats på Ljungvikens sommarskola för begåvade där ungdomar som har liknande kunskaper samlas för att lära sig mer om förmågorna. Men snart börjar mystiska saker att hända och det verkar som att Agnes och hennes kompis Elsie är något på spåren. Den här boken känns Harry Potter-inspirerad och det är en perfekt fantasynivå för min smak. Boken utspelar sig fortfarande i vår värld men handlar om att vissa människor har förmågor som att kunna resa i tiden, se in i framtiden eller ta kontroll över växligheten. Det är en otroligt spännande berättelse och jag gillar verkligen skolmiljön den utspelar sig i. 

Nästa bok är mer verklighetstrogen. Den är heter Aldrig backa och är skriven av Cina Freidner. Jag skulle beskriva den som en Fula tjejer eller Moxie för mellanåldern. Boken är skriven ur två perspektiv. Vi får läsa om både Ivan och Lydia. I deras klass är det killarna som bestämmer. De kan störa på lektionerna utan att lärarna säger till, förstöra för tjejerna när de spelar fotboll och vara allmänt taskiga. Men nu har tjejerna fått nog. De bestämmer sig för att stå på sig mot lärarna och killarna för att få ett stopp på det dåliga beteendet. Samtidigt händer det mycket runt omkring. Lydia och Ivan har något speciellt mellan dem. Kanske kommer de snart bli ihop. Men så tvingar killarna i klassen Ivan att skicka ett taskigt meddelande till Lydia och nu kanske allt är förstört. Jag kände verkligen igen mig i den här boken från hur det var i min klass på både mellan- och högstadiet. Jag drogs direkt tillbaka till hur det var i klassrummet när killarna kunde bete sig hur som helst utan att någon sa till och så fort någon tjej pratade när den inte fick blev den tillsagd direkt. I högstadiet fick vi ha kill- och tjejgrupp där vi skulle prata om hur vi skulle få bättre stämning i klassen och istället för att prata med killarna om hur de skulle bete sig fick vi tjejer höra att vi skulle säga ifrån och gå emot vilket enligt mig är lärarnas ansvar. Hur som helst är det upplyftande att få läsa om tjejer som går ihop för att tillsammans försöka förändra!

Den sista boken jag vill tipsa om idag är Djuret av Ulrika Lidbo. Den handlar om Love som får syn på en kvarglömd låda på tunnelbanan med ett litet djur i. Han tar med sig det hem och tycker om att ha något att ta hand om. Men han måste gömma djuret för hans mamma skulle nog inte vilja att han har det och det visar sig att det är ett mystiskt djur som vetenskapsmän är ute efter. Tillsammans med Frank, den nya killen i klassen försöker han rädda djuret. Den här boken känns väldigt annorlunda mot andra böcker för mellanåldern tycker jag. Det är spännande att läsa om det här djuret och hur Love tar hand om det. Samtidigt handlar det mycket om ensamhet och att vilja ha en vän vilket nog många kan känna igen sig i. 

Fyra ganska olika böcker för mellanåldern helt enkelt. Jag rekommenderar alla! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar