onsdag 2 februari 2022

En hemlig syster

Jag har tyckt mycket om Ida Ömalm Ronvalls tidigare böcker Inte som du och Säg nåt då! och därför ville jag såklart läsa hennes nya bok En hemlig syster. Vi fick förhandsläsa boken med Unga läsare och det var en fin upplevelse att få diskutera läsningen tillsammans med andra. Även den här gången har Ida Ömalm Ronvall skrivit en riktigt bra ungdomsbok som jag tror att många skulle gilla. 

En hemlig syster är skriven ur två perspektiv - vi får följa både Isak och Fanny. Sjuttonåriga Isak bor tillsammans med sina föräldrar i Örnsköldsvik, går i gymnasiet, tränar fotboll och umgås med kompisar och sin flickvän. Han har ett helt varligt liv men allt förändras när han hittar ett papper i sin pappas arbetsrum. Där står det att hans pappa har ett till barn, en dotter som heter Fanny och är tre år äldre än honom. Vi får också läsa ur Fannys perspektiv. Hon är 20 år och bor i en lägenhet i Stockholm tillsammans med en kompis. Hon har precis fått sparken från sitt jobb i en hälsokostbutik och börjar nu jobba med kundtjänst. Det är ett helt okej jobb men hon funderar på vad hon verkligen vill göra med sitt liv. Om det inte hade varit för brevet Isak hittar hade deras vägar kanske aldrig korsats trots att de är syskon.

Det här är en väldigt intressant berättelse om vad som händer när man får reda på att man har ett syskon man inte tidigare känt till. När jag läste boken började jag fundera på hur jag själv skulle reagera i en liknande situation. Det är intressant att läsa om hur karaktärerna reagerar och man känner verkligen med dem i deras känslor.

Jag gillar att boken är skriven ur två olika perspektiv och att man får följa både Isak och Fanny. De är två väldigt olika karaktärer i olika åldrar vilket jag tror gör att boken kan nå ut till en större målgrupp. Den passar både yngre och äldre ungdomar och man kan både känna igen sig i hur det är att gå i gymnasiet och hur det är att vara på väg in i vuxenlivet. Såklart har boken ingen övre åldersgräns enligt min mening utan alla som någon gång varit unga kan ha behållning av boken. Perspektivenskiftena skapar en spänning i berättelsen och Ömalm Ronvall har lyckats bra med att få dem att hänga ihop samtidigt som det är tydligt att det handlar om två skilda personer. Isaks perspektiv skulle jag säga är mer handlingsdrivet och för bokens handling framåt medan Fannys perspektiv är drivet av henne som karaktär.

Berättelsen skildrar hur det är att vara ung i dagen samhälle på ett trovärdigt sätt och jag som är lika gammal som Fanny uppskattade att det handlade om livet efter studenten och ångesten över att bli vuxen och behöva bestämma sig vad man vill göra med sitt liv. Jag kände igen mig i tankar som både Fanny och Isak hade.

Den som har läst Ida Ömalm Ronvalls tidigare bok Säg nåt då! kommer att känna igen några karaktärer som dyker upp i En hemlig syster. Jag tycker det är ett roligt grepp att skriva fler böcker i samma universum där karaktärer och platser återkommer. Det ger något extra till läsupplevelsen.

En hemlig syster var precis vad jag ville läsa efter en höst fylld av studier i litteraturvetenskap med mycket tyngre litteratur. Det är en lättläst ungdomsbok om relationer, hemligheter, identitet, kärlek, vänskap och lögner som jag hade svårt att lägga ifrån mig. Rekommenderas starkt!

Författare: Ida Ömalm Ronvall
Åldersgrupp (enligt mig): från ca 13 år
Förlag: B. Wahlström
Köp: t.ex hos Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar