onsdag 20 juli 2022

Drömmar till salu

Jag har spenderat fina stunder med Anni och Ester i Drömmar till salu som är Ada Westers debutroman. Det är en feelgoodberättelse där vi får följa Anni i nutid och Ester på 40- och 50-talen. Boken var precis vad jag ville läsa just nu!

I ett rött hus med vita knutar i Stjärnhov bodde Ester med sin syster Gilda i stor del av sina liv. Nu har båda gått bort och Anni som är barnbarn till Ester har fått ärva huset. Det är sommar när hon åker från Stockholm för att renovera huset innan hon ska sälja det för att kunna köpa en ny lägenhet. I det lilla samhället lär hon känna människorna och börjar också nysta i farmor Esters liv. Vem är egentligen pappa till hennes pappa? Hur kommer det sig att Ester och hennes syster Gilda bodde i det röda huset tillsammans så länge? Varannat kapitel är skriver ur Annis perspektiv och varannat ur Esters. Vi får följa Esters barndom och ungdom. Hur hon går i skolan och mäter Hjalmar och så småningom börjar studera till lärarinna. I dåtidsperspektivet får man som läsare ledtrådar som Anni också luskar ut.

Att under fina sommardagar få drömma mig bort till Stjärnhov och följa Annis loppisutflykter, renovering och upptäckter var underbart. Hennes liv är vardagligt och lantligt men samtidigt underhållande att läsa om. Boken gav mig en härlig känsla när jag läste den och jag gillade verkligen hur de två perspektiven gjorde att det blev som två berättelser i en samtidigt som de vävdes ihop på ett snyggt sätt. 

I boken finns många litterära referenser vilket jag tänker kan vara ett sätt för Ada Wester, som ju är förläggare till yrket, att väva in sitt intresse och sin kunskap om litteratur. Anni är en bokälskare av rang och när hon målar huset lyssnar hon till exempel på Jana Kippo-trilogin. Vi får även följa Esters litteraturupptäckter från att hon fängslas av Skattkammaröns äventyr. 
Roligt är också att boken utspelar sig i Sörmland där jag bor. Eskilstuna som jag är ifrån nämndes ett antal gånger och jag blev nyfiken på att upptäcka mer av mitt närområde. 

Drömmar till salu var verkligen en fin läsupplevelse som väckte många känslor. Det var spännande att bygga pusslet kring Esters liv tillsammans med Anni, mysigt att läsa om läsning, renovering och lantliv, intressant att lära känna människorna i Stjärnhov. Jag vågar nog säga att det här var en av sommarens bästa läsupplevelser! Läs Drömmar till salu i sommar, ni kommer inte ångra er. Jag hoppas verkligen Ada Wester fortsätter skriva för det gör hon riktigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar